Gröt eller kräk?

Klockan är kvart i sju på morgonen. Ska gå på muggen. Upptagen. Där står Ville och pinkar på golvet. Alltså, han står inte på golvet och pinkar i muggen. Han står på golvet och pinkar på golvet. Toalettlocket har han lyft, men kisset hamnar på golvet.
– Vad gör du?, frågar jag.    
– Kissar såklart, svarar han. Han ger mig en blick som jag tolkar som ”Ser du dåligt?” alternativt ”Pucko!”.
När han är klar stänger han locket, men han spolar inte. Och när man tänker efter, varför ska han göra det egentligen? Allt kiss är ju på golvet. Varför slösa vatten och energi på att spola tänker han säkert miljöpartistiskt.
Han går ut till köket. Jag följer efter. Han ställer sig mitt på golvet och meddelar, med så mycket pondus som en 5-åring kan uppbringa strax innan sju på morgonen, att gröt vill han absolut inte ha för det ser nämligen ut som kräk. Vill han inte heller ha chokladmousse någon mer gång, undrar jag, eftersom det ju ser ut som bajs. Han står stilla och tittar på mig – med ungefär samma blick som nyss i badrummet – innan han hastigt vänder på sig och går fram till barstolen vid köksön och klättrar upp.
– Gröt, säger han demonstrativt tydligt och lägger armarna i kors över bröstet. Jag vill ha gröt. Nu.
Jag stoppar in en skål med vatten i mikron och plockar fram grötpulvret samtidigt som ett synnerligen gällt och irriterat skrik hörs från badrumstrakten. Jag har hört skriket förr. Känner igen det. Det är storebrorsan Felix. Det har en sådan intensitet och ligger på en sådan ljudvågsmässig frekvensnivå att det definitivt inte är ett muntert ”äntligen är det morgon”-skrik.
– Vad är det?, ropar jag.
– Har Ville kissat på golvet? Igen?
– Eh… kan tänkas.
– Åhhh…
Mikron plingar, jag häller i grötpulver i skålen med varmt vatten och ger till Ville. Han efterlyser någon sorts röd kräm till gröten. Det brukar han minsann alltid få av mamma. Hittar en burk med jordgubbskräm i kylen.
– Här har du, chefen, säger jag och öppnar locket åt honom.
– Pappa… slutaaaa… Han ser besvärad ut.
– Med vadå?
– Att kalla mig chefen.
– Varför då?
– Jag är ingen chef. Jag är en människa.
Felix kommer ut i köket. Han lämnar blöta fotavtryck på golvet. Jag vill inte gissa var fötterna nyss har befunnit sig, men mina aningar lutar starkt åt det urinaktiga hållet. Ville, som gärna spenderar mer tid på att utforska omgivningen än att äta frukost, har upptäckt något på sin högra arm.
– Kolla, ropar Ville så högt och intensivt att det flyger gröt ur hans mun som vore det hagel i ett gevär. Jag duckar för att inte bli träffad. Kolla, jag har hittat ett nytt födelsedagsmärke. Han pekar exalterat på sin arm.
– Det heter födelsemärke, inte födelsedagsmärke, suckar Felix samtidigt som han inspekterar det minimala märket som lika väl skulle kunna vara en ingeggad chokladbit som ett födelsemärke. Är det du och mamma som har bestämt var på kroppen födelsemärkena ska sitta?, frågar han efter avslutad märkesinspektion.
– Nej, det bestämmer inte vi. De bara hamnar där.
– Bra, för jag har ett märke som jag inte är nöjd med. Om det var ni som hade bestämt att det hamnade där det hamnade så hade jag faktiskt fått ett utbrott nu.
Han berättar detaljerat om märket och dess placering. Jag lyssnar och nickar förstående. Ja, jag nickar i alla fall. Inte helt säker på att det faktiskt är förstående. När ämnet födelsemärken tömts på diskussionsvinklar informerar jag Felix och Ville att det börjar bli dags att borsta tänderna och göra sig i ordning för att gå till dagis och skola.
Ännu en morgon avklarad.

gröt
Kräk???

 

 

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Gröt eller kräk?

  1. Glamouramamama

    Hahaha! Roligaste jag läst idag 🙂

Kommentera

