En fredag som alla andra… eller?

Fredag. Morgon.
Stressigt. Ryggsäckar. Fotbollskläder. Gosedjur. Ombyteskläder. Felix. Ville. Arbetsväska. Färdigbredda mackor. Allt ska med. En del ska in i bakluckan, en del ska in i baksätet. Gäller att hålla tungan rätt i mun och placera ut allt och alla på rätt ställe. Vänder mig om och tittar i baksätet. Jodå, Felix och Ville hamnade rätt. Den här gången. Pust.
Kör lite för fort till Felix skola och lämnar honom med en puss och en instruktion om att han ska vara ombytt till fotbollskläder kvart i fyra. Svänger sedan ut från skolområdet och börjar köra mot jobbet. Många möten idag. Har jag koll på allt? Är jag förberedd? Ska möta några Pokémon-människor vid lunch. Vilka är Pokémon nu igen? Är det de som har någon sorts rund kula som vapen? Eller är det Bakugan som har det? Pokémon är nog de som har en hjälte som heter Ben som har en tia på kläderna. Nä, det måste ju vara Ben 10, annars är det ju helsjukt. Nåja, det löser sig. När jag kört igenom den första rondellen hör jag plötsligt från baksätet:
– Vart ska du, pappa?
Hoppar till. Vad fan var det? Tittar i backspegeln. Ville. Visst fan. Vänder om och kör till dagis.
– Trodde du att jag var fjorton år och går på jobbet? Eller? Jag är fem år och går på dagis.
– Sorry gubben. Men det var väl kul att åka genom rondellen två gånger samma morgon? Rent matematiskt borde det ju vara dubbelt så kul som att åka genom en gång.
Lämnar honom med en puss och en instruktion om att han inte behöver vara ombytt till fotbollskläder kvart i fyra. Däremot behöver han se till att stövlarna inte gjorts om till swimmingpools som de brukar vara på fredagar.

Fredag. Sen eftermiddag.
Har precis kommit hem efter Felix fotbollsträning. Frågar honom om han var Zlatan idag.
– Nä, jag är inte Zlatan längre.
– Varför då?
– Då blir man ju bara utvisad. Jag vill spela.
– Vem var du idag då?
– Rayne Wooney.
– Wayne Rooney?
– Ja, jag sa ju det.
Säger åt Felix att det är dags att duscha av sig fotbollssvettet. Men det vill han inte. Motiveringen är att svettet ju redan torkat in, så inte behöver han duscha. Han kan gå direkt på fredagsmyset. Efter löfte om pannkakor till middag går han dock med på att duscha. Är jag en svag pappa eller en ovanligt smart en? I don’t know.
En granne, som läst gårdagens blogginlägg, sa på Felix fotbollsträning att han var förvånad att jag använder pulvergröt som blandas ned i mikrovärmt vatten och inte gör riktig gröt till frukost. Han sa det med glimten i ögat. Jag tänker mycket på det när jag stoppar in en färdiggjord pannkaka från Ica i mikron och trycker på Start. Nej, pulvergröt hör från och med nu till det förgångna. Tar ut pannkakan och stoppar in en ny. Riktig gröt ska det vara, definitivt inget mer mikrovärmt vatten och pulvergröt. Pling. Nästa färdiggjorda pannkaka är klar att serveras med exakt lagom mikrovärme. 

Fredag. Kväll.
Chipsen på bordet. Läsken i glasen. Peter Settman i tv’n. Så ska det låta. Gästerna presenteras. Felix och Ville tittar nyfiket för att se om de känner igen någon. Peter Settman känner de igen. De resonerar sig fram varför de känner igen honom. Jo, han är ju med i det där programmet där de sjunger med två pianon. Javisst ja, det är ju det här programmet. Och Jessica Andersson är ju jättebekant. Hon vann ju Let’s Dance. Nanne Grönvall känner de också igen. Från Melodifestivalen. Lasse Kronér, han har ju det där kuliga frågeprogrammet om femteklassare eller vad det nu är. Det vet de ju såklart. Men vem är den där tjocke gubben som svettas? Honom har de aldrig sett.
– Han heter Claes Malmberg, säger jag.
– Varför är han med?, frågar Felix.
– Eh… ja… eh…
– Kan han sjunga?  
– Eh… nää…
– Är han en rolig?
– Eh… nää…
– Kan han spela teater?
– Eh… nää…
– Men man måste ju vara känd för att vara med i såna här lekprogram. Vad är han känd för då?
– Eh… han är känd för att vara med i såna här lekprogram.
– Jaha. Har han tur så torkar svetten in så slipper han duscha iallafall.

 

fredagsmys copy.jpg
En fredag som alla andra… eller?

 

 

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “En fredag som alla andra… eller?

  1. snicksnack

    vänta bara till ungarna blir tonnisar då gör de inte annat än duschar :)stackars malmberg,,,,, // K

Kommentera

