Marty McFly, Indiana Jones och gummibjörnar

Det är dags att byta däck. Jag älskar att byta däck. Själva bytet är ju inte så upphetsande, men det är när de hissar upp bilen i luften som det blir spännande. Jag försöker locka med mig Felix och Ville till däckbytarfirman, men de orkar inte. Jag säger att det kommer att bli värsta äventyret, men de orkar i alla fall inte. De har ingen aning vad de går miste om.
Jag ställer mig bakom bilen när däckgubbarna hissar upp den i luften. Jag låtsas att jag är Marty McFly i ”Tillbaka till framtiden”, som jag alltid gör när det är däckbytardags. Bilen svävar runt i det däckfyllda garaget, sedan tar den plötsligt en mjuk sväng ut genom garagedörrarna. Och så flyger den iväg. Det låter svisch om den. Jag sitter bakom ratten och styr. Jag har såklart mina självknäppande Nike-skor på mig. Jag styr bilen mot horisonten och alla äventyr som finns där. Men hur snabbt jag än flyger fram bland pollen och småfåglar så når jag aldrig horisonten. Den bara sticker iväg. Är den också ute på tur? Jag ger upp, vänder om och svävar tillbaka till däckfirman och landar elegant på upphissningsanordningen.
– Då var det klart, säger däckgubben.
Jag tittar på honom. Funderar ett tag. Men… är det inte den lätt störde Dr Emmett Brown – min sidekick i ”Tillbaka till framtiden”-filmerna? Tror det.
– Tack Doc, säger jag.
Jag betalar och flyger hem.

Under flygresan hem utarbetar jag en strategi som kommer ge mig några schyssta bonuspoäng på vår familjeskala. Jag ska föreslå att vi ska packa bilen full med matsäck och dra till landet för att öppna det för säsongen. Det kommer att visa på såväl handlingskraftighet och idérikedom som starkt intresse av naturen. Bonuspoäng med andra ord. Helyllefarsa-varning. Jag har naturligtvis inget som helst intresse av att sätta mig i en trång bil och köra 15 mil bara för att se att huset står kvar. Men jag vet också att ingen annan heller vill det, så genom att föreslå det så har jag ju allt att vinna. Jag kommer att framstå som energisk och målmedveten, de kommer att framstå som lata.
Jag landar på garageuppfarten och går in.
– Jag har en idé, säger jag. Ingen svarar eller tittar upp i en nyfiken gest. Jo, jag tänkte att vi skulle åka till landet, i vår trånga bil som det luktar lite instängt i, och öppna upp det för säsongen.
Betet utlagt. De tittar upp från sina respektive sysslor. Härligt. Betet taget. Nu är det bara att luta sig tillbaka och lyssna på refuseringen av förslaget.
– Jaa. Jippie, ropar Ville.
– Fett najs, säger Felix.
– Vilken trevlig idé, säger mamman.
Sitter i bilen på väg till landet och funderar på var i strategin det sket sig.
Så fort vi startat bilen börjar Ville nynna på ledmotivet till Indiana Jones. Inget fel på ledmotivet ifråga, och verkligen inget fel på Villes kvalitet som nynnare… men 90 minuter non-stop nynning blir lite jobbigt.
När vi senare på eftermiddagen ska åka hem igen tar jag Ville till sidan och pratar lite med honom. Kan han tänka sig att inte nynna Indiana Jones i bilen på väg hem? Jodå, det kan han tänka sig. Lovar han det? Jodå, det lovar han. Och han håller sitt löfte. Han nynnar inte på ledmotivet till Indiana Jones en enda gång. Däremot sjunger han ”I am a gummi bear” i olika tonarter hela resan hem.
Indiana Jones, kom tillbaka. Allt är förlåtet.

Hemma. Parkerar bilen. En stor gäspning letar sig ut ur min mun. Det har varit en lång dag.
– Vad gör du pappa, frågar Ville.
– Jag gäspar.
– Jaha, jag trodde du imiterade Darth Vader.
Felix och Ville tar ett bad för att bli av med alla löv, granbarr och insekter som de fått med sig hem från landet. Efter avslutat bad meddelar de att de ska klä upp sig. Det är ju trots allt lördag kväll. Fem minuter senare kommer de ut i vardagsrummet. Felix har fotbollsbyxor och en väst av pilsnerfilmsmodell direkt på kroppen. Ville bär långkalsonger och flytväst.
Jag vet inte om de är oerhört långt före sin tid när det gäller mode eller om de helt enkelt är galna. Men jag har mina aningar.

bttf.jpg   indianajones.jpg  gummy-bear.jpg

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

