Hur kan ett plan flyga när inte vingarna flaxar?

Börjar misstänka att jag är utsatt för en välregisserad komplott av mina söner. Syftet är tveklöst att de ska lura till sig utökad tv-tittartid. Så här iscensätts komplotten.
Ville har börjat fråga mig frågor av typen ”Hur kan ett plan flyga när inte vingarna flaxar?”, ”Hur kan en stor tung båt flyta när en liten pyttesten sjunker?” och ”Hur kan man prata i mobiltelefon när det inte finns nån sladd i den?”
Han vet att jag inte kan svara på frågorna. Då glider storebrorsan Felix elegant in i handlingen. Han börjar förklara och besvara den ena frågan efter den andra. Det han säger låter helt logiskt, men jag vet ju inte om det stämmer eftersom jag ju de facto inte vet svaren på Villes frågor. Jag känner mig lite dum. Korkad rent av. Ville nickar intresserat mot Felix och mumlar ”Jaha, det är så det går till” med jämna mellanrum.
Hur kan Felix veta allt detta? Har de lärt sig det i skolan? Jag frågar honom.
– Nä, inte i skolan. Det är Dora Utforskaren som har lärt mig det.
– Dora Utforskaren? Hon den där lilla irriterande tecknade figuren som pratar nån sorts svensk-engelska?
– Just det.
– Har hon lärt dig allt detta?
– Nä, inte allt. Jag har lärt mig en del av Nicke Nyfiken och Svampbob också.
– Va?
– Pappa, du anar inte vad man kan lära sig av att titta på barnprogram på tv. Ju mer man tittar, desto mer lär man sig.
– Verkligen?
– Ja, verkligen.
Ville håller med.
– Ja, verkligen pappa, säger han och lägger hakan i handflatorna och tittar upp på mig genom den blonda luggen. Får vi se på mer tv nu? Så vi lär oss nya saker.
Jag känner mig inmålad i ett hörn. Hur ska jag komma ur det här? Säger jag nej till att låta dem se mer på tv så förnekar jag dem ju indirekt kunskap. Det är knappast förenligt med den svenska läroplanen. Men går jag med på att låta dem se mer på tv än vad de redan gör så har de ju vunnit. Och det är knappast förenligt med min stolthet. Så jag gör som jag alltid gör när jag hamnar i sådana här trängda lägen.
– Fråga mamma, säger jag.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

