Vad ska vi ha för ledmotiv till våra liv?

Sitter i bilen på väg till några kompisars sommarställe. Dags att fira påsk.
Bilradion spelar ”Always look on the bright side of life” med Monty Python. Felix blir omgående förtjust i den käcka melodin. Jag berättar att det är ledmotivet ur en film.
– Vad är ett ledmotiv?, undrar han.
– Det är en låt som förknippas med filmen ifråga, förklarar jag pedagogiskt. Man tänker direkt på filmen när man hör låten.
– Aha, säger han och frågar om det är samma med Indiana Jones-låten som han och Ville allt som oftast går och nynnar på.
– Just det, svarar jag. Exakt så. Hör man den så tänker man direkt på Indiana Jones.
Jag berättar att även människor kan ha musikaliska ledmotiv. Nu hänger han inte riktigt med. Jo, ett par kan ha en låt som är deras alldeles egna ledmotiv. Det är en låt som varje gång de hör den får dem att tänka på varandra. Det tycker Felix låter fint. Han föreslår att han, jag och Ville borde ha ett eget ledmotiv. Oss grabbar emellan som han uttrycker det. Bra idé tycker jag. Men vilken låt ska vi ha då?
Felix föreslår utan minsta tvekan ”Hardrock Halleluja”.
Jag säger att låten måste kunna spelas på ens begravning som ett fint minne. Det är liksom grunden för att en låt ska kunna kvalificera sig som ledmotiv till ens liv. ”Hardrock Halleluja” skulle inte nödvändigtvis göra sig helt perfekt i en kyrka på en begravning. Det enas vi till slut om.
Jag föreslår Eldkvarns ”Jag står upp än”.
Den känner inte Felix och Ville till. Jag informerar att det är Plura som sjunger. Honom känner de verkligen till. Men vid närmare eftertanke kanske inte ”Jag står upp än” är riktigt med sanningen överensstämmande på en begravning. Falsk marknadsföring på något vis.
Ville påstår sig ha det perfekta förslaget till ledmotiv, nu när Felix och mitt förslag inte visat sig fungera.
– ”I am a gummibear”, säger han. Världens bästa låt.
Jag ifrågasätter omgående hans val av låt. Hur skulle ”I am a gummibear” kunna fungera på en begravning? Seriously? Jag har ytterst svårt att se prästen framför kistan på min egen begravning säga:
– Och nu ska vi lyssna på en sång som har varit en stor del av Hans liv och som nu även ska skjutsa honom in genom Pärleporten på den sista resan… åtminstone som vi känner till den. Denna sång personifierar allt det goda som Hans stod för i sitt liv.
Prästen tar en djup suck och fortsätter:
– Låt oss lyssna till sången som mer än någon annan sång får oss att minnas Hans i hans fornstora dagar. Släkt, vänner, församlingsbor – samla eder. Här är soundtracket till Hans liv, en musikalisk gravsten om ni så vill – ”I am a gummibear”. I dess full-längdsversion.
Tänk er sedan följande på en begravning i kyrkorgelversion:
http://www.youtube.com/watch?v=astISOttCQ0

Ville lovar att sluta äta godis om ”I am a gummibear” kan bli hans, mitt och Felix gemensamma ledmotiv.
Det är en utmaning som är alltför lockande för att motstå. Jag antar hans bud, enbart ur en dentalhygienisk aspekt. Felix godtar också hans bud, enbart ur en ”då kommer jag att få en större del av lördagsgodis-skålen i all framtid”-aspekt. Ville ler efter mitt och Felix besked.
– Jippie, skriker han. Jag vann. I am a gummibear, I am a gummibear, I am a gummi gummi gummi gummi gummibear. 

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Vad ska vi ha för ledmotiv till våra liv?

  1. CathyS

    Dålig deal att sluta äta godis när det är påsk 😉

  2. http://adamoeva.wordpress.com/

    Jag tycker det är en bra deal.Har inte fått en godisbit./Eva

  3. Mary Manga-nörden Borhström

    haha! Är det inte lite för tidigt att planera din begravning?

  4. Sean Banan 33

    hej killen,vill du ha en sean banan godis? Glad påsk.Seaaaan BAnaaan 🙂

  5. Sean Pingvin 48

    Hej, vill du ha lite godis?Glad påskSean Pingvin önskar alla en glad påsk iår.

  6. erviluca

    Sen är frågan ”Hur länge ska han inte äta godis? En minut, en timme eller en vecka?” ”I´m a gummibear” är väl ett självklart val av ett ledmotiv….. *harkel*….Troligen blir det omval då och då, ju längre grabbarna blir…..och kanske slutar det med ”Hard Rock Hallelujah” ändå…. 😛

Kommentera

