Hjälp, mina söner har börjat prata skångelska

Jag hälsar mina söner med ett muntert ”Godmorgon boys”. Får ett ”Gralibank fjorgris plesktorwning” tillbaka. ”Vad fan var det där” tänker jag, men jag säger det inte eftersom jag lovat att inte svära inför barnen. Så istället säger jag:
– Vad sa ni?
De upprepar sin förvisso glada men fullständigt obegripliga morgonsalut. Felix vinkar sedan ned mig mot hans mun så han kan viska något. Han viskar att han och Ville idag enbart kommer att prata skångelska.
Skångelska visar sig vara ett väldigt svårt språk att lära sig. Jag informeras att ”Gralibank fjorgris plesktorwning” kan betyda ”Nu är jag trött”, men det kan även betyda ”Jag är bajsnödig” eller ”Jag vill ha en isglass med apelsinsmak”. Översättningen till svenska verkar anpassas efter situationen. Och det är just det som gör skångelska så vansinnigt svårt att lära sig, man vet ju liksom aldrig när det betyder det ena eller det andra eller för all del det tredje eller fjärde.
Ryktet går att det bara finns två stycken utövare av språket i hela världen, och det är kanske inte så konstigt då det ju som sagt förefaller en aning komplicerat att lära sig. Tur för Felix och Ville att det är just de två som behärskar skångelska. Om bara en av dem skulle kunna prata skångelska skulle ju den personen inte ha någon att prata med. Men de bor ju i samma hus, så nu kan de snacka skångelska med varandra hur mycket som helst. Och det gör de. Hela dagen. Själv går jag runt och undrar om de är trötta, bajsnödiga eller sugna på isglass.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Hjälp, mina söner har börjat prata skångelska

  1. erviluca

    Ha ha ha! Nu blir du favvo hos mej! Underbart!

Kommentera

