Det är någonting overkligt i Pippi Långstrump

Läser Pippi Långstrump för Ville och Felix. På sidan sju lyfter Pippi plötsligt upp sin häst, Lilla Gubben, på sina bara armar. Vi applåderar alla tre. Sedan säger Ville:
– Gud vad overkligt.
Jag tittar lite förvånat på honom. ”Overkligt” tillhör inte något av de mest frekvent använda orden i hans vokabulär (inte ”Gud” heller förresten). Men det glädjer mig att han överhuvudtaget kan uttala ordet och bevisligen även förstå dess innebörd. Overkligt. Jag måste ju hålla med honom. Det är onekligen overkligt. Inte kan en liten tjej lyfta en stor häst.
– Verkligen Ville. Overkligt är det. Eller hur, Felix?
– Okej, säger Felix släpigt. Han verkar inte överdrivet engagerad i frågan, utan fortsätter istället att låtsas att han är Wayne Rooney i Manchester United i det derby som utspelar sig mot City i hans Nintendo-spel.
– Det skulle aldrig vara så där i det riktiga livet, säger Ville.
– Nej, aldrig, säger jag. Bara i böcker. Och på film.
– Och i sagor och i drömmar, lägger Ville till samtidigt som han gräver fram något odefinierbart ur höger näsborre. Jag tittar bort innan jag upptäcker dess färg, storlek och densitet.
– Du har helt rätt Ville. I det riktiga livet skulle aldrig en liten tjej orka lyfta en stor häst.
– Va? Vad menar du, pappa? Han håller pekfingret i luften och tycks leta efter lämplig plats att placera vad det nu är han har hittat i sin borre.
– Jag menar precis vad jag sa. Att du har rätt. Ingen kan lyfta en häst, allra minst en liten tjej.
– Det kan hon visst det.
– Kan hon?
– Ja.
– Hur då?
– Hon är ju världens starkaste tjej. Visste du inte det? Visste du inte att Pippi är världens starkaste tjej?
Nu fattar jag plötsligt ingenting. Vad är det då som är så overkligt med hela situationen?
– Jo, jag vet att hon är världens starkaste tjej.
– Men då är det ju klart att hon kan lyfta en häst.
– Men Ville… om du nu inte tycker att det är overkligt att hon kan lyfta en häst, vad är det då som är overkligt?
– Att hästen är prickig såklart. Har du nånsin sett en prickig häst i riktiga livet, pappa?
– Eh… nä.
– Där ser du. Det är ju jätteoverkligt med en prickig häst. Hästar är ju bruna eller svarta eller helvita. Aldrig prickiga.
– Men…
Ville avbryter mig innan jag hinner fortsätta, och lika bra är kanske det.
– Men det gör inget, för i böcker och på film får det ju vara overkligt, konstaterar Ville.
Jag kommer inte på något att säga som skulle kunna föra samtalet vidare till en ny intellektuell nivå, så jag hämtar istället en servett och torkar blundande av hans finger.

Pippi.jpg
Det är något overkligt i denna bild… men vad?

 

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Det är någonting overkligt i Pippi Långstrump

  1. erviluca

    Härligt underbart! Vilket respektfullt lyssnande du har! Och vilka härliga söner!

  2. mary

    Själv så tycker Jag ätt Det Är overkligt ätt hästen ler!

  3. Du skriver bra och underhållande. Var en fröjd att läsa. Älskar även dina ”Sagt av sönerna”

Kommentera

