Min 5-åring har startat ett rockband som inte heter Kiss

Ville berättar att han har startat ett band. Ett rockband. Jag blir lite förvånad över hans handlingskraft. Men stolt. Han har satt ihop ett eget rockband vid fem års ålder. Det bådar gott. Jag frågar vilka medlemmar han har i bandet. Det visar sig bara vara han och hans kärleksintresse Maja som är med i bandet.
– En duo med andra ord, säger jag.
– Ett rockband, ryter han tillbaka.
Fördelningen av sysslor i bandet är att Maja spelar trummor och Ville sjunger. Storebror Felix verkar tycka att det är lite för få människor för att kalla sig ett band, så han erbjuder sina tjänster.
– Jag kan moonbåta som Michael Jackson när ni spelar, säger han.
Han ger ett litet smakprov på sin egen tolkning av moonwalk. Ville tittar granskande på honom och som ledare och tillika grundare av bandet tar han sedan ett strategiskt beslut.
– Nä, ingen moonbåt i mitt band. Men du kan få hjula.
Bandets namn är inte bestämt ännu, däremot är det klart vad bandet inte ska heta.
– Det ska i alla fall inte heta Kiss, informerar Ville.
Den initiala repertoaren består av två låtar; ”I am a gummibear” och ”Mamma Mia”. Det tycker Felix inte håller för en hel konsert, så inne i sin Michael Jackson-period som han är föreslår han för Ville att de nog borde lägga till ”Frillar”. Asagrym låt. Felix har sett videon på Youtube och blivit mycket förtjust i såväl låten som monstren som dansar i den. Ville har inte fått se videon då jag misstänker att monstren skulle kunna skrämma honom, men jag letar upp låten på Spotify så han kan lyssna på den.
– Här är ”Thriller” med Michael Jackson, säger jag.
Ville lyssnar noga.
– Felix du har rätt. Den är asagrym. ”Frillar” ska vi spela, Maja och jag.
Och så börjar han nynna på ”Thriller”.
– Mikrofonkod, ropar plötsligt Felix. Den måste ni ha med också.
Jag får känslan av att Felix nästan antagit en manager-roll, nu när hans generösa erbjudande om moonbåt avvisats.
– Mikrofonkod, säger Ville undrande. Vad betyder kod, pappa?
– Kod, som i Mikrofonkå… Mikrofonkod menar du?
– Ja.
– Tjaa… kod är ju som en hemlig samling av siffror… typ.
– Alltså, som en agent har? Hemliga koder?
– Ja, som en agent har. Det skulle man absolut kunna säga.
– Okej, då måste vi ha med Mikrofonkod. Hemliga agent-låten.
De lägger även till den hemma flitigt spelade Kiss-låten ”Rock n Roll All Night”, men där Kiss sjunger ”I wanna rock n roll all night” sjunger Ville ”Aj, alltså rock en roll all right”.
Okej, repertoaren spikad. Fem låtar, det räcker till en konsert. Absolut. Dags att repa. Ville tar tag i en tom hushållsrulle som får agera mikrofon. Första låt att riva av blir ”Mamma Mia”. Felix räknar ned.
– Four, free, two, one.
Ville börjar sjunga.
– Mamma Mia, tuttarna är fria, hej hå, måste köpa behå.
Hajar till. Känner inte riktigt igen texten. Frågar var han lärt sig den. På dagis visar det sig. Då finns det två alternativ. Antingen av någon dagiskompis eller av fröknarna på sångsamlingen. Rädd för vad ett svar skulle kunna ge väljer jag att inte fråga om källan till de nya textraderna. Ville tar tag i nästa låt.
– Aj, alltså rock en roll all right.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Min 5-åring har startat ett rockband som inte heter Kiss

  1. erviluca

    UNDERBART! Helt underbart! Om jag kunde ge dej fler tummar, så skulle jag! Härligt beskrivet och så ”mitt i prick-fångat” av härliga små ungar!!! Ler ända in i hjärteroten och ser ”bandet” framför mej…..*leeeeeer*

  2. mary

    Häftigt ville! En riktig blivande rock artist! Han behöver bara träna på låt-texterna lite Mer! Fast Det Är charmigt, villes texter!

  3. Pingback: Vad ska vårt rockband heta? |

Kommentera

