"Imorgon är idag igår" påstår Felix

– Imorgon är idag igår, säger Felix.
– Va, säger jag eftersom det känns som en naturlig första reaktion på ett sådant påstående.
– Imorgon är idag igår, upprepar han.
Nu måste jag allt tänka ett tag. Imorgon är idag igår. Imorgon… idag… igår. Ja, fan det stämmer.
– Ja, det stämmer Felix. Varför säger du så?
– Jag tycker det låter smart.
– Det låter väldigt smart. Har du tänkt på det länge?
– Ganska.
Ville harklar sig och påkallar vår uppmärksamhet. Tydligen fler som vill vara smarta.
– Imorgon… eh… imorgon…
– Ja Ville, säger Felix. Vad ska du säga?
– Imorgon… eh… imorgon är det söndag… fast inte igår eller idag, säger han till slut stolt. Smart va?
– Ja, det var smart det med, säger jag. Men vet ni vad grabbar? Man ska strunta i imorgon och igår. Man ska bara bry sig om idag. I alla fall just nu, idag. Och vet ni vad det är för dag idag?
– JAA, vrålar båda i kör. Det är Godisdagen. Det är ju lördag.
– NEJ, vrålar jag tillbaka. Godisdagen har blivit utbytt mot Spenatdagen. Bra va? Vad vill ni ha till lunch – grillad, kokt eller ugnsbakad spenat?
De stirrar på mig en lång stund, sedan tittar de på varandra och därefter börjar de rotera sina pekfingrar vid sina tinningar och himla med ögonen på ett som jag uppfattar det överdrivet teatraliskt vis.
– Ding dong, säger de och tittar upp på mig samtidigt som pekfingrarna fortsätter att veva runt i huvudtrakten.
Sedan går de ut till köket, drar fram varsin stol, klättrar upp på stolarna så de når skåpet där lördagsgodiset finns. De tar sin respektive skål, stänger skåpsluckan, klättrar ned och ställer tillbaka stolarna. Sedan börjar de nyfiket inspektera innehållet i skålarna.
Så här får det inte gå till tänker jag myndigt. Dags att visa var skåpet ska stå, vem det är som bestämmer helt enkelt. Jag går fram till dem. Lägger för säkerhets skull på en allvarlig min av auktoritär karaktär. Dags att skrida till verket.
– Hörni grabbar, säger jag allvarligt.
– Ja pappa.
– Jag kan väl få ett gelehallon? Mina har tagit slut.

gelehallon_extrakt[1].JPG
Jag kan väl få ett gelehallon?

 

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “"Imorgon är idag igår" påstår Felix

  1. mary

    haha, smarta pojkar de är ☺

Kommentera

