En idé som kommer att revolutionera fotbollen för all framtid

Söndagen var en dag full av fotboll för mina söner och mig. Träning med laget för både Felix och Ville, genomgång av den kommande cupen för mig och de andra föräldrarna. Sedan, snabbt hem till trädgården för det viktigaste – att träna på coola målgester.
Den gest som just nu leder är en gest som går ut på att man först springer runt och frikostigt slänger kyssar till höger och vänster (mot publiken med andra ord), därefter ger man sig själv en liten grattiskram (eventuellt följt av en rufsning i håret) och avslutningsvis så ramlar man ned på gräset med mage och ansikte först. Ganska vacker målgest faktiskt. Originell i alla fall.
Såväl Felix som Ville behärskar den nästan till fullo redan efter bara en halvtimmes träning. Nu ska de bara träna på att göra mål också så de får anledning att använda målgesten ifråga.

På kvällen blev det dessutom lite fotboll på tv. Det visades upp både gula och röda kort i matchen. Felix var inte helt nöjd med detta. Efter lite funderande lanserade han en helt banbrytande idé. Jag tror minsann att grabben kan vara ett humanitärt geni.
Hans förslag var att man inte bara skulle ha gula och röda kort. Domaren borde också ha ett grönt kort som han kan visa till någon som gjort något riktigt bra eller snyggt. Har sedan ett lag fått fem gröna kort under en match så får man ett bonusmål. Det ska med andra ord inte bara straffa sig att göra fula saker på plan, det ska även löna sig att göra snygga saker.
Ett grönt kort kan man få om man gjort en tjusig frispark, en lurig dragning eller bara gått fram till en motspelare och varit lite trevlig och frågat hur han haft det i helgen, om barnen mår bra och om han behöver hjälp med att knyta skorna.
Felix tycker att fotbollsspelare ser så förskräckligt arga ut hela tiden, undantaget när de gjort mål, men ett grönt kort skulle säkerligen lätta upp stämningen en hel del på planen, det är han övertygad om. Detta gäller naturligtvis bara vuxna fotbollsspelare, barn som spelar är ju redan glada och trevliga.
Vi går genast in i hans rum och letar fram röda, gula och gröna A4-ark som vi klipper till domarkort.

Jag tycker detta med ett grönt kort för vuxna fotbollsspelare är en väldigt fin tanke. Blir stolt över Felix sätt att se på världen och människorna som befolkar den. Varför bara dra fram det negativa? Dra fram det positiva också. Det bor tveklöst ett stort hjärta i hans lilla kropp.
Så imponerad är jag att jag skulle vilja ta hans förslag om grönt kort på fotbollsplan vidare på något vis. Det är för bra för att bara släppa. Det skulle kunna revolutionera fotbollen på ett positivt sätt. Och jag tror faktiskt att jag har en idé hur man skulle kunna gå vidare med det gröna kortet. Jag ska ta det med Felix imorgon bitti. Direkt vid frukost. Jag tror han kommer att gilla min idé. Jag gör det.
Fortsättning följer…

Grönt kort.jpg

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “En idé som kommer att revolutionera fotbollen för all framtid

  1. erviluca

    Underbart! Det här var så bra att jag läste det högt för min arbetsgrupp! Smart ide det där med grönt kort, faktiskt!

  2. Pingback: Felix har fått svar från Kulturdepartementet |

Kommentera

