Felix har en ny brevvän – Kung Carl Gustaf

Tisdag 3 maj. Vaknar. Tittar ut genom fönstret. Det snöar. Gnuggar mig i ögonen. Det snöar fortfarande. Tar på mig glasögon. Snöar lik förbannat. Går till badrummet och tvättar ansiktet, baddar ögonen lite extra noga. Tittar ut genom fönstret igen. Jo, ta mig fan, det snöar. 3 maj.
Ville vaknar. Han går sömndrucken upp ur sängen och vinglar fram till muggen och börjar kissa. Stänker. Kraftigt.
– Ojdå, säger han och lyfter på toalocket och fortsätter kissa.
Sedan går han ut i köket.
– Pappa, ropar han.
– Ja, svarar jag.
– Det snöar ute.
– Jag vet.
– Hur länge sov vi egentligen? 

Felix släpar sig upp och kommer ut i köket.
– God morgon, hälsar jag.
– Tja farsan, hälsar han.
– Det snöar ute.
– Jag vet.
– I maj. Konstigt va?, säger jag.
– Nä.
– Inte?
– Nä, växthuseffekten. Säsongerna förskjuts.
Hur kan han veta en sån massa saker? Och stämmer det verkligen?
– Dora Utforskaren?, frågar jag.
– Nä. Fröken Marie i skolan.
– Aha.
Värmer gröt till Ville, brer en rund mjukismacka till Felix och tar ett glas blåbärssoppa själv.
– Kommer du ihåg din fina idé med att fotbollsdomarna borde ha ett grönt kort i tillägg till det gula och röda kortet?, frågar jag Felix. Som du berättade om igår.
– Yes. Jag minns. Domarna borde ha grönt kort.
– Jag håller med Felix. Vet du vad jag tycker att vi borde göra?
– Nej.
– Vi borde kolla om det är några andra som också håller med oss.
– Vilka då?
– Ni kan kolla med mig, föreslår Ville.
– Okej, säger jag. Håller du med Ville?
– Japp, jag håller med.
– Bra.
– Vad är det jag håller med om förresten?
– Att domarna borde ha gröna kort som de delar ut till någon fotbollsspelare som gjort något riktigt fint eller snyggt.
– Ja, det håller jag verkligen med om.
– Bra. Då är vi tre. Då behöver vi bara kolla med några andra.
– Men vilka då, pappa, undrar Felix.
– De som bestämmer, säger jag.
– Du menar kungen?
– Nej, det tänkte jag inte. Jag tänkte på Svenska Fotbollsförbundet och idrottsministern. Och kanske de allsvenska klubbarna.
– Vi borde absolut kolla med kungen också. Det är han som bestämmer i Sverige. Så är det bara.
– Okej, då kollar vi med kungen också.
Sagt och gjort. Felix börjar diktera ett brev som han ska skicka till ovan nämnda personer, förbund och klubbar.

Så här blev det:

——————————

Hej,

Jag heter Felix och är 8 år. Jag tränar fotboll varje fredag och söndag, och ibland har vi cuper också.

I vårt lag har vi inga gula eller röda kort eftersom alla är så snälla i laget. Men jag har sett på tv att de stora killarnas lag har gula kort för varning och röda kort för utvisning eftersom de ibland kan vara lite bråkiga.
Jag tycker inte det är riktigt rättvist att bara peka ut de som har varit dumma och gjort fula saker på planen, utan man borde också peka ut de som varit lite bussiga och gjort snygga och fina saker på planen. Därför tycker jag att domarna även borde ha ett grönt kort som de kan ge till någon vuxenspelare när de lagt en riktigt snygg frispark, gjort en lurig dragning eller bara varit allmänt snälla mot sina motspelare och frågat hur helgen varit, om barnen mår bra och om de vill ha hjälp med att knyta skosnöret.

Får man två gula kort så blir man ju utvisad. Jag tycker att om ett lag får fem gröna kort i samma match så ska de få ett extra mål. Jag tror alla spelarna skulle börja se lite gladare ut om det fanns ett grönt kort också. Nu ser de så himla arga ut mest hela tiden. Det är ju kul att spela fotboll. Då ska man ju vara glad.

Det ska bli spännande att höra vad du, som sportexpert, tycker om mitt förslag. Jag har kollat med min lillebrorsa Ville och han tycker att det är en jättebra idé med ett grönt kort, för hans favoritfärg är nämligen grön.

Vi hörs snart. 
Hejdå,
Felix

—————————-

Felix mailar iväg brevet till idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth, Lars-Åke Lagrell på Svenska Fotbollsförbundet och till samtliga 16 allsvenska klubbar.
Till kung Carl Gustaf skickar Felix ett fysiskt brev eftersom hovet inte kan garantera svar om man e-mailar. I kungens brev avslutar han med: ”Eftersom det är du som bestämmer i Sverige så skickar jag detta brev till dig, kungen.”

Ska bli intressant att se vad de tycker om Felix förslag. Jag tror samtliga kommer att vara positiva. Hur skulle man inte kunna vara det?

Brevvänner.jpg
Felix nya brevvänner!

 

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Felix har en ny brevvän – Kung Carl Gustaf

  1. erviluca

    Jättebra gjort! Jag håller tummarna för att det ska bli en reaktion och ser förväntansfullt fram med att höra vad dom svarar! 🙂

  2. Pingback: Felix har fått svar från Kulturdepartementet |

Kommentera

