Man kan göra mycket med matrester… det vet Ville

På torsdagar har Felix teaterskola. Det tycker han är kul. Det tycker Ville och jag också är kul för vi brukar passa på att gå på McDonalds och äta middag när Felix utbildar sig till skådespelare. Och det gör vi även idag. Men idag är det dock en liten skillnad mot andra torsdagar. Ville orkar nämligen inte äta upp hela Happy Mealet. Det är lite ovanligt. Men han ser till att utnyttja de överblivna matresterna på bästa tänkbara vis. Inget får gå till spillo, så han passar på att skapa ett konstverk med hjälp av matresterna medan jag äter upp min Big Mac.
En french fries fungerar ju utmärkt som pensel, att han aldrig tänkt på det tidigare. Och ketchup är ju i praktiken synonymt med målarfärg. Det är ju så självklart när man tänker efter. Gurkor – kan de ärligt talat vara något annat än ögon? Och svartpeppar är ju utmärkt för att sätta extra krydda på ett konstverk (i bokstavlig mening).
Sagt och gjort, Ville sitter och skapar på andra sidan bordet. Jag lägger inte märke till hans kreation särskilt mycket, upptagen som jag är att få i mig min Big Mac utan att spilla dressing på tröjan. Plötsligt deklarerar han att han är klar. Jag tittar ned på brickunderlägget som fungerat som målarduk och väntar mig inte att se något annat än utspridda matrester. Döm av min förvåning när jag upptäcker… Håkan Juholt. Det är fan i mig Håkan Juholt som skapats fram av Happy Mealets rester. Han tittar upp på mig från brickan. Han ler. Så märkligt. Så oväntat. Så… annorlunda. Picasso hade varit stolt över Ville, den saken är säker.

På vägen hem i bilen meddelar Ville att han är asasvettig. Jag ser min chans att gillra en fälla. Om man är svettig måste man ju duscha. Ville gillar inte att duscha, men nu kan han vara fast.
– Är du svettig?, frågar jag.
– Ja, asasvettig.
– Då måste du duscha när vi kommer hem.
– Nä… så svettig är jag inte. Jag är bara varm. Ljummen. Lite sval så där. Småkylig. Pappa jag fryser. Det är iskallt.
– Fryser du?
– Ja. Då behöver jag inte duscha, va?

Håkan Juholt copy.jpg
Vem är äkta? Vem är matrester?
Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

