Ring ambulansen! Läsken blöder!

Handlar mat på Coop Forum och springer plötsligt på min barndoms favoritdricka – blodapelsinläsk.
Måste bara köpa. Måste bara smaka. Måste bara introducera för Felix och Ville.
Kommer exalterad hem och samlar sönerna i köket. Tar fram flaskan med blodapelsinläsk. Håller ett litet hyllningstal till drycken ifråga.
– Grabbar, säg god dag till blodapelsin.
– God dag, säger Felix.
– Blodapelsin, säger Ville. Sedan springer han iväg till badrummet och kommer minuten senare tillbaka med ett plåster som han snabbt och effektivt sätter på läskflaskan.
– Vad gör du, säger jag. Ärligt talat, vad fan ska man annars säga när någon sätter ett plåster på en läskflaska?
– Jag sätter plåster på läsken.
– Jag ser det. Men varför?
– Du sa ju att det var blodapelsin. Då behöver den ju plåster. Lär du dig ingenting på jobbet?
Vet ej hur jag ska respondera på detta, så jag väljer istället att försöka övertyga Felix och Ville om läskens förträfflighet.
– Det här kan mycket möjligt vara världens godaste dricka, grabbar. Den inte bara smakar mums, färgen i sig är ju värt priset flaskan kostar. Har ni någonsin sett en sådan härligt röd färg? Och känslan i munnen när man dricker. Hallå! Ofattbart underbart. Bubbligt, men inte för mycket. Syrligt, men precis lagom. Friskt, just så mycket som man drömt om. Det här var min favoritdricka när jag var liten.
– Men det är det inte längre, säger Ville.
– Inte?
– Nej, nu är din favoritdricka vin.
Touché.

blodapelsin.jpg
Plåster på såren. Läskigt.

 

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Ring ambulansen! Läsken blöder!

  1. mogi

    Jsa, se ungar de är väl för goa ;-DKraam från Mogi

  2. mary

    hahaha, starkars läsk! ville gjorde rätt att läga plåster över den 🙂 tyckte de om läsken ?

  3. Doktorinnan

    Ur barn och dårars mun…

  4. Adde

    En och annan öl har väl slunkit ner genom åren också.

Kommentera

