Hur ska vi bli av med pipet?

Felix upptäcker en gammal digitalklocka jag hade någon gång på 80-talet. Han blir omgående förtjust i den. Det är något Star Wars-aktigt över den tycker han. Batterierna är ju sedan länge slut, så han ber mig att gå till rörmokaren och få nya batterier isatta.
Jag gör som han säger, fast jag väljer urmakaren istället då jag bedömer chanserna att få batterier installerade i klockan större än om jag besöker rörmokaren.
Jag kommer tillbaka med en högst fungerande klocka. Felix tar på sig den och går stolt runt och tittar på dess digitala siffror. Plötsligt piper den till tre snabba gånger. Pip pip pip. Sedan är det åter tyst. Som i en science fiction film… typ. Varken Felix eller jag fattar varför den piper. Och det finns ju såklart ingen instruktionsbok kvar som vi kan titta i. Vad är det som det lilla urverket vill säga oss?
Ungefär en timme senare piper det till igen. Pip pip pip. Sedan tyst. Klockan är sju minuter i elva på förmiddagen i verkliga livet. I digitalklockans liv är den prick elva. Exakt en timme senare piper det igen. Pip pip pip. Samma mönster upprepar sig med 60 minuters intervaller hela eftermiddagen. Den förefaller med andra ord pipa tre gånger för att informera bäraren att en ny heltimme har nåtts. Tror vi. Så här kan vi inte ha det enas vi om.
Då vi inte fattar hur man får bort pipet kommer vi fram till att bästa sättet att bli av med pipet – just nu i denna stund i alla fall – är att gömma undan klockan i en byrålåda eller liknande. Och det är vad Felix gör. Han gömmer klockan. Sedan sticker vi hemifrån och går på bio.

Väl tillbaka har vi glömt bort den pipande klockan. Men vi påminns exakt sju minuter i fem på eftermiddagen. Då hör vi tre svaga pip. Jag ber Felix att hämta klockan från sitt gömställe och lägga ut den i garaget. Då ska vi nog bli av med klockpipet. Felix meddelar att det inte går. Jag undrar varför och får förklaringen att han inte kommer ihåg var han la klockan. Men hur ska vi då hitta den undrar jag. Felix har ingen aning. Efter lite funderande verkar enda lösningen vara att helt enkelt sprida ut oss i olika delar av huset sju minuter i nästa heltimme och försöka lyssna varifrån pipet kommer. Ja, så får det bli. Det framstår ju både som klokt och handlingskraftigt. Så precis så blir det.
Sju minuter i sex är jag i sovrummet, Felix i sitt rum, och Ville som ryckt ut till undsättning är i sitt rum. Vi hör tre snabba pip långt bort, men definitivt inte ifrån något av rummen vi befinner oss i. Sju minuter i sju är jag i tvättstugan, Felix i hallen och Ville i badrummet. Tre snabba pip, men inte därifrån vi är. Sju minuter i åtta. Jag är i köket, Felix på gästtoa och Ville i vardagsrummet. Pip pip pip. Felix ropar att han fått napp – klockan är någonstans på gästtoan. Det är han alldeles säker på. Nästan. Ville och jag ansluter och jakten på det pipande urverket tar vid. Vi hittar till slut klockan instoppad i en tom toarulle. Då minns Felix plötsligt allting. Han behövde ju gå på toa när han skulle gömma klockan tidigare på dagen, och väl där blev han lite nyfiken på om klockan skulle få plats inne i en tom toarulle. Och ärligt talat, vem har väl inte någon gång haft sådana funderingar?! Det visade sig att klockan passade alldeles utmärkt i toarullen. Efter avslutat toabesök sprang han sedan ut ur gästtoan och glömde snabbt bort att han stoppat in klockan i toarullen. Men nu är den lokaliserad, och nu ska den ut i garaget. Jag ska själv ta dit den.
Från och med nu får det bli vanliga hederliga analoga opipiga armbandsur till Felix, det är vi både överens om.

klockan.jpg
Pip pip pip!
2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Hur ska vi bli av med pipet?

  1. erviluca

    Ha ha ha! Underbart! Tumme!

  2. Haha. En slägga gör snabbt slut på pipet.
    *tips*
    😉
    Ha en fin kväll

Kommentera

