Solnedgångens mysterium är löst

Lång dag. Bra dag. Kommer hem tio på kvällen. Smyger in till Felix och Ville för att säga ett telepatiskt ”God natt”. Ville vaknar till när jag kliver in i hans rum. Han tittar yrvaket och förvånat på mig. Hans blick säger ”Och vem fan är du då?”, men hans mun säger:
– Hej pappa. Vet du varför solen går ned bakom horisonten på kvällen?
– Nej, svarar jag ärligt.
Jag har faktiskt ingen aning. Har förstått att det har nåt med nån sorts rotation att göra, men har aldrig begripit hur det rent tekniskt går till.
– Då ska jag berätta för dig varför solen går ned bakom horisonten på kvällen.
– Tack Ville. Berätta.
– Det är för att den går och lägger sig eftersom den är trött. Sen när den har sovit klart så går den upp igen. På morgonen. Lagom till frukost.
I had no idea. Tänk vad mycket man kan lära sig av barn. Detta ska jag berätta för chefen imorgon. Han kommer att bli imponerad av mina naturvetenskapliga kunskaper.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Solnedgångens mysterium är löst

  1. Margareth

    Barn är bara för härliga..:)

Kommentera

