Min femårings flickvän har gjort slut

Felix tar mig lite åt sidan. Han har något tråkigt att meddela. Vi går in i hans rum och stänger dörren.
– Maja har gjort slut med Ville, berättar han.
Jag tar mig för pannan. Maja, min femårings stora kärlek och tillika medlem i hans rockband (för övrigt den enda medlemmen förutom Ville själv), har gjort slut. Ville och Maja är inte längre ett par. Det var mycket tråkigt. Jag tackar Felix för den känsliga informationen. Vi går ut ur Felix rum.
Ville sitter i vardagsrummet och konstruerar en rymdraket av några toarullar och en bit tejp. Jag sätter mig ned på golvet bredvid honom.
– Ville, säger jag.
– Mmm, svarar han utan att titta upp från sin rymdfarkostkonstruktion.
– Jag hörde att du och Maja inte längre är ihop med varandra.
Ville släpper toarullar och tejp och tittar på mig.
– Vem har sagt det, frågar han.
Jag vill inte avslöja hans storebror som källan, så jag säger:
– Jag bara hörde det.
– Det stämmer inte.
– Inte? Är Maja alltså ihop med dig?
– Nej. Maja är inte ihop med mig.
– Men då är ni ju inte ihop.
– Alltså pappa, Maja är inte ihop med mig, men jag är ihop med Maja. Det är bara hon som har gjort slut. Jag har inte gjort slut.
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga.
– Är Maja singel då, undrar storebrorsan Felix.
– Nej, svarar Ville. Maja är ihop med Rasmus.
Jag summerar i mitt huvud. Maja är alltså ihop med Rasmus samtidigt som Ville är ihop med Maja. Undrar då om Rasmus är ihop med Maja eller om det bara är Maja som är ihop med Rasmus. Det här var invecklat.
– Om Maja är ihop med Rasmus så kan ju du vara första reserv, föreslår Felix. Om Maja skulle bli singel nån gång så står du längst fram i kön.
Det tycker Ville låter som utmärkt idé. Han tackar Felix och återgår sedan till sitt rymdraketbygge.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Min femårings flickvän har gjort slut

  1. Anna

    Barns logik är fantastisk. Och så enkelt och okomplicerat det låter! 🙂

  2. erviluca

    Barn är så kloka! Och logiska. Bara för att någon gjort slut behöver det inte vara slut. Så enkelt är det i barnens värld. Underbart!

Kommentera

