”Finn 5 fel” eller ”Hur man städar ett rum”

Jag berättade i fredagens blogginlägg om att Felix och Ville alltid ska tävla om allt som går att tävla i. Efter att jag publicerat det inlägget så slog det mig plötsligt att jag borde kunna utnyttja deras enorma tävlingsinstinkt till att få dem att hjälpa till med diverse göromål i hemmet. Primärt städning av deras egna rum, men skulle själva upplägget fungera och accepteras av dem skulle jag inte dra mig för att även utvidga tävlingen från städning av deras rum till putsning av fönster, klippning av gräs, ommålning av staket, oljning av altan, tvättning av bil samt strykning av skjortor.

Vis av erfarenhet vet jag att själva införsäljningen av en idé till Felix och Ville är a och o. Presenteras det inte på rätt sätt i rätt miljö och med rätt förutsättningar så kommer jag tveklöst att få ett ”Nej pappa, det där var ingen bra idé” alternativt ”Nej pappa, det orkar vi faktiskt inte göra nu”.
Jag går in i deras respektive rum och tar foton för att efter tävlingen, om de nu skulle gå med på att städtävla, kunna ta ett nytt kort och då visa för dem hur mycket bättre och trevligare deras rum ser ut när de är städade. Därefter fixar jag till iskall jordgubbssaft, plockar ut några kanelgifflar ur frysen och tinar upp dem. Saften häller jag upp i deras favoritmuggar. Man får inte vara dum. Sedan ropar jag på dem.
Jag kallpratar lite löst för att mjuka upp dem innan jag planerar att sätta in städstöten. Jag berättar vilka fiskar jag hoppas vi ska fånga i sommar, hur kul jag tycker det ska bli att åka till Legoland om en vecka, och så berömmer jag dem för deras nytvättade hår (”det är ju faktiskt inte så farligt att tvätta håret”). Båda två tittar misstänksamt på mig samtidigt som de trycker i sig kanelgifflar som sköljs ned med den iskalla jordgubbssaften. Till slut tar Felix till orda.
– Vad vill du, pappa?
– Vill?
– Ja, vad vill du? Du bjuder ju på saft och bullar fast vi inte tjatat. Vad vill du?
Innan jag svarar hinner jag tänka ”Felix kommer att bli psykolog när han blir stor”.
– Jo grabbar, ni gillar ju att tävla. Jag har kommit på en helbra tävling. Vill ni höra?
Ville spottar ut giffelresterna han har i munnen för att kunna svara. De sjunker ihop i en liten blöt hög på köksön.
– Ja pappa. Hurra. En tävling. Berätta, säger han. Sedan tar han upp den utspottade giffelhögen och stoppar in i munnen igen.
– Jo förstår ni, det är en städtävling som heter ”Vem kan städa sitt rum snabbast”. Kul va?
Båda tittar på mig med vad jag bedömer som tomma blickar.
– Vem kan städa sitt rum snabbast?, frågar alternativt konstaterar Felix.
– Just det, svarar jag nöjt.
– Jippie, ropar Ville. Jag älskar att tävla. När börjar vi?
– Nu tänkte jag. Nu på en gång. Passar det?
– Jippie, ropar Ville igen.
– Okej ra, stånkar Felix långsamt och till synes likgiltigt. Men det visar sig bara vara ett villospår för att få ett försprång. För plötsligt närmast flyger han ned från sin stol och springer mot sitt rum. Jag ska vinna, skriker han innan han smäller igen sin dörr bakom sig.
Ville hoppar ned från sin stol och rusar snabbt till sitt rum. Han ropar också ”Jag ska vinna” och smäller igen dörren. Dock är han på utsidan av dörren när han smäller igen den.
– Ville, du ska smälla igen dörren först när du är inne i ditt rum, upplyser jag.
Han tittar frågande på mig, öppnar sin dörr, går in, smäller igen dörren. Jag hör genom väggen hur han vrålar ”Jag ska vinna”.
Är nöjd. Trodde aldrig att de skulle gå med på att städa sina rum så enkelt. Men är man tävlingsmänniska så är man. Sätter mig i favoritfåtöljen och slår upp DN. Hinner inte ens blada ur de olika bilagorna innan Ville kommer tillbaka.
– Färdig, säger han uppenbart stolt.
– Du kan inte vara klar, säger jag. Det har bara gått tre sekunder sedan tävlingen började.
– Jo, jag är klar. Kom och kolla.
Jag går med honom, tar med mig kameran för att kunna dokumentera städresultatet.
– Men Ville, du har ju inte städat.
– Jo-o, det har jag visst.
– Vad har du städat då?
– Det säger jag inte.
– Varför då?
– För jag är en hemlig agent idag. Men jag vann. Jag var snabbast.
Jag tar ett foto av hans rum. Sedan går jag in till Felix i rummet bredvid. Han ligger på sängen och spelar Nintendo.
– Ska du inte börja städa, Felix?
– Redan klar. Jag var snabbast. Jag vann. Fint va?, säger han och pekar runt i sitt rum.
Jag tittar mig runt. ”Fint” är inte ordet som dyker upp i mitt huvud. Däremot dyker en bild av en Roskilde-festival tidigt en morgon för en massa år sedan upp i huvudet. Felix rum ser ut exakt som det gjorde den där morgonen i Roskilde, de tomma ölburkarna undantagna. Och inte heller då dök ordet ”fint” upp i mitt huvud. Jag bryr mig inte om att fotodokumentera hans rum.

Tar fotona av Villes rum och laddar upp i datorn för att se vad som städats. Lägger dem bredvid varandra. Innan städning vs Efter städning. Båda bilderna ser exakt likadana ut.
Jag tänker tillbaka fyrtio år i tiden när mormor och jag tittade i hennes veckotidningar och tillsammans försökte lösa gåtorna längst bak. Min favorit var ”Finn 5 fel” där två till synes identiska bilder dock skilde sig på fem punkter. Så känns det nu. Finn 5 fel. Vad har egentligen Ville städat undan? Studerar de två fotografierna länge och noga, tar hjälp av datorns ”zoom in”-funktion, sveper med såväl blick som muspekare över bilderna, byter upp mig från +1,0 läsglasögon till +1,5 läsglasögon för att spetsa till skärpan än mer. Ingenting. Men till slut ser jag vad han gjort, vad han städat undan. Titta riktigt noga på bilderna så får ni se. Han har flyttat den ljusbruna nallen – Nalle Nallesson – från golvet till bordet. Storstädning à la Ville. Pimp my room.

När jag nu i efterhand reflekterar över tävlingsupplägget så är det ganska tydligt att jag inte skulle ha utlyst en ”Vem kan städa sitt rum snabbast”- tävling, utan en ”Vem kan städa sitt rum snyggast”- tävling. Eller kanske ännu hellre en ”Vem kan städa sitt rum långsammast”-tävling. Då hade jag kunnat få en riktigt avkopplande eftermiddag i sällskap med DN’s alla bilagor.
Har en känsla av att jag nog får putsa fönster, klippa gräs, måla om staket, olja altan, tvätta bil samt stryka skjortor på egen hand en rätt så lång tid framöver.

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “”Finn 5 fel” eller ”Hur man städar ett rum”

  1. Bra försök.
    Jag körde stenhårt med hotet om att kasta alla leksaker. En gång gick jag till handling, hämtade en svart sopsäck och började plocka ner leksaker, kläder, ja allt som låg på golvet. Det räckte. Efter det funkade det bara med att ta fram sopsäcken. I sissodär några år. När de blev tonåringar tittade de knappt ens upp från vad de höll på med när jag kom in med sopsäcken. Ja, de kunde till och med peka på nåt som jag missade att plocka upp…

  2. Jag har också kört den att jag slänger allting som ligger på golvet, men det ger liksom inte effekt längre.Det som faktiskt ger effekt är att jag är med i rummet, typ sitter på dotterns säng eller något, hon vill ha sällskap….

  3. Hmmmm…. svåris!
    Docka/nalle på mattan,
    Docka/nalle på lilla gröna bordet,
    Annorlunda beskuret i överkant,
    Annorlunda beskuret i vänsterkant.

    Det är vad jag hittar.

  4. Eller är det det som är skämtet? Det är det va?? 😀
    Att han bara tog upp sin nalle från mattan? Haha såå roligt! Och jag som nästan missade det!

  5. starkskör

    *skrattar gott*
    Man kan inte anklaga dem för att vara osmarta, direkt :oD

  6. Ha haaaa! Såna där tricks har jag också försökt med! Du uppfann alltså inte hjulet….Jag har heller inte lyckats vad gäller städningen. Det har blivit KAOS varje gång jag försökt med detta. Mina killar är också SUPERTÄVLIGA i ALLT!!! ALLT! Fast inte lika mycket längre, men ändå…Grejen är bara att om man ANORDNAR tävlingar måste man också inse att Någon Vinner och Någon Förlorar! Vad händer med Förloraren??? KATASTROFLÄGE utbryter. Är det värt det? Svar: NEJ.

    Bara så du vet….

    🙂

Kommentera

