Villes svar på gåtor är en gåta

Felix nya intresse är gåtor. Inte den typen av gåtor som skulle kunna författas av Dan Brown och klassificeras som olösta mysterier av naturvetenskaplig karaktär, utan klassiska gåtor i stil med ”Vad är det som går och går men aldrig kommer till dörren?”
En dag är Felix hjärna plötsligt full av gåtor. Vete fan hur det gått till. Eller hur de kommit in i hans skalle. Som om han hittat en usb-port gömd under den blonda kalufsen, som om han uploadat en massa gåtor från någon sorts extern gåtkälla i denna väl dolda usb-port som leder rakt in i hans numera ganska gåtfulla hjärna.
– Vad heter världens slarvigaste fågel, frågar han.
– Vet inte, svarar jag. För ärligt talat, hur skulle jag kunna veta det?
– Elefant, svarar Ville.
Jag förklarar för Ville att elefant ju inte är en fågel utan ett väldigt stort grått fyrbent djur med lugn vaggande gång.
– Jag vet, säger Ville.
Bra, då var det utrett. Så känner jag i alla fall.
Felix svarar till slut på sin egen gåta.
– Världens slarvigaste fågel är havsörnen, säger han och ler finurligt. Fattar ni? Havs, som i hafs, hafsig. Kul va?
Felix har fler gåtor på lager.
– Vad är det som går och går men aldrig kommer till dörren?
Nu räcker jag upp handen snabbt. Den här kan jag.
– Klockan, säger jag lyckligt och tittar mig triumferande runt i rummet.
– Inte alls, säger Felix.
– Va?, säger jag.
– Elefant, säger Ville.
– Inte alls, säger Felix.
– Va?, säger Ville.
– Nu kommer svaret på vem det är som går och går men aldrig kommer till dörren, säger Felix. Det är mamma. På morgnarna. Kul va?
Det finns fler gåtor som vill ut ur hans hjärna via hans mun.
– Vad heter världens slöaste djur?
– Elefant, säger Ville
– Ingen aning, säger jag.
– Latmasken, säger Felix. Kul va?
Än är det inte över.
– Vem är det som kan världens alla språk, frågar Felix.
Den här var inte lätt. Jag tänker bokstavligt talat så det knakar, vilket i och för sig beror på att jag sitter på en gammal stol som borde oljas.
– Amerikas president, klämmer jag till slut ur mig utan att riktigt kunna motivera för mig själv varför just han skulle kunna alla världens språk. Jag hade lika väl kunnat svara ugglan Helge i ”Från A till Ö”. Han verkar ju vara en klok en.
– Fel, säger Felix.
– Elefant, säger Ville.
– Fel, säger Felix. Rätt svar är ekot.
Felix fortsätter med en strid ström av gåtor, och Ville svarar elefant på varenda en av dem. Oklart varför Ville väljer elefant som svarsalternativ hela tiden. Kanske har han gjort någon sorts inre matematisk kalkyl som säger att om han svarar samma sak varenda gång så borde han ju till slut svara rätt. Jag frågar honom om anledning att svara elefant på gåtorna, men får inte något vettigare till svar än ”Babar är ju en elefant”. Jaha?!
– Vilken gås kan inte kackla, fortsätter Felix.
– Fiskmåsen, svarar jag.
– Jag sa gås inte mås. Vilken gås kan inte kackla?
– Elefant, svarar Ville påtagligt nöjd med sitt svar.
– Fel Ville, säger Felix och himlar med ögonen. Rätt svar är smörgåsen.
Klockan närmar sig middag. Jag har redan bestämt att det ska bli pasta med köttfärssås för det gillar… jag. Men jag vill ändå ge sken av att låta dem ha ett ord med i laget så jag frågar:
– Vad vill ni ha till middag, grabbar?
– Hamburgare, svarar Felix.
– Det kan det kanske bli senare i veckan, ljuger jag. Vad vill du ha då, Ville?
– Elefant.
Såklart!

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Villes svar på gåtor är en gåta

  1. Hehe tänkte skriva att jag gillar Felix mer och mer (vilket jag också gör) men Ville! Hahha han har tagit poäng här;)
    Vilka härliga pojkar du har

  2. Jag tror Ville har överdoserat på ”Dumbo” på dvd. Kan egentligen inte se någon annan rimlig förklaring till hans plötsliga intresse för elefanter.

Kommentera

