En musikalisk hjälte måste man ha

Sitter i bilen hem från landet. Tre fiskar har fångats. Alla av Ville. Två abborrar och en silvrig med gula ögon som vi inte vet sorten på. Det är en stolt liten fiskare i baksätet. Radion spelar Pluras version av Christer Sandelins ”Hon har ett sätt”. Vi enas om att den är bäst just nu. Plura gillar de. Han är ju bra på att laga mat, och så var han ju med i ”Så mycket bättre”. Bara en sån sak.

Jag försöker förklara för dem vikten av att ha en musikalisk hjälte, rent utav en superhjälte. Det måste man ha. Det är viktigt. Till och med livsviktigt. En sådan som man kan lyssna till, ta råd av, ”diskutera” med när man har behov för det. Som en bästa kompis som man kan snacka med allt om. Det skulle kunna vara Plura.
Det visar sig efter en stunds diskussion att vi har helt olika typer av musikaliska hjältar.
Felix musikaliska hjälte visar sig vara Sean Banan. Jag ifrågasätter omgående hans val av hjälte, men Felix står fast vid sitt beslut. Det är Sean Banan som gäller. Sean Banan är personen han kommer att söka tröst hos när något är ledsamt, Sean Banan är personen han ska lyssna på innan han ska på fest, Sean Banan är personen som ska guida honom in i framtiden. En oro sprids inom mig.
Villes musikaliska hjälte är ”han som sjunger ’Jag är en gummibjörn’”. Ingen av oss vet vem artisten ifråga är, men Ville hävdar att gummibjörnsångaren är fett cool (vilket jag tolkar som motsvarigheten till musikalisk hjälte).
De undrar vem min musikaliska hjälte är. Svaret är givet. John Lennon. Det vet de naturligtvis inte vem det är, så när vi kommer hem visar jag dem några klipp från Youtube. ”Kuliga glasögon han har” blir deras sammanfattande kommentar. För att få dem att inse John Lennons storhet jämfört med Sean Banan och gummibjörnsångaren så tar jag fram en text av respektive så vi kan jämföra. Då ska de väl ändå inse skillnaden.

Några rader från gummibjörnsången:
Åh, jag är en Gummi Björn!
Ja, jag är din Gummi Björn!
Åh, jag är en smarrig, mullig, skojig, gullig Gummi Björn! 

Och så några rader från Felix favoritlåt med Sean Banan:
Skaka rumpa
Skaka rumpa
Vad tror du?
Shaka den för Sean Banan

Avslutningsvis ett par rader från John Lennons ”Imagine” (fritt översatt):
Tänk dig ett liv utan ägodelar
Kan du tänka dig det
Inget utrymme för girighet eller hunger
Ett mänsklighetens brödraskap
Tänk dig att alla människor
Delade på denna jord

De tittar på mig och meddelar unisont att de inte fattar ett ord av vad ”den där John Lemon” säger.
Fast när jag tänker efter är det väl med musikaliska hjältar som med vanliga hjältar – man får nya hela tiden. Och det är nog faktiskt så det ska vara. Jag hoppas dock att de en dag också ska se John Lennon som den musikaliska superhjälte han är. Till dess får de väl skaka rumpa och vara en liten smarrig, mullig, skojig, gullig gummibjörn. För det vore nog lika udda om de vid deras ålder skulle ha John Lennon som hjälte som om jag skulle låta Sean Banan vägleda mig genom livet.
Var tid har sin sak, var tid har sin musikaliska hjälte. Det viktiga är bara att man har någon musikalisk hjälte. Annars är ens liv lite tommare än det borde vara.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “En musikalisk hjälte måste man ha

  1. Hahaha….den var bra! Sean Banan! Jojo, säger mig att dessa barn kommer att växa upp till tidsmedvetna unga människor :))
    Spelade in John och Yoko från tv:n i förrgår, mycket flum, mycket fred and lööööve 🙂 och massor av nostalgi….härligt!
    Ha en skön dag 🙂

  2. Jag får trösta mig med att det i alla fall finns en liten koppling mellan Sean Banan och John Lennon eftersom John och Yokos son heter just Sean. Och med lite välvilja kan man ju faktiskt också hitta en koppling mellan Banan och Lennon eftersom ju Lennon umgicks med Andy Warhol och det var han som skapade det klassiska Velvet Underground omslaget med en banan på framsidan.

  3. Man skulle ju ha blivit liiiite orolig om John Lennons text varit Felix´s favorit och din gummibjörnarnas osv…eller hur?! Tur att ni har texter efter er mognad och ålder… 😛

Kommentera

