Vad ska vårt rockband heta?

Dagen efter vår diskussion om musikaliska hjältar vidhåller Felix att det är Sean Banan som ska vara hans guide i livet, att det är herr Banan han ska hämta styrka ifrån i framtiden. Jag ger mig inte in i någon ny diskussion om musikaliska hjältar, utan slår istället på bilradion på väg hem från skola och dagis. Råkar trycka på knappen för Radio Koma (eller Lugna Favoriter som radiostationen envisas att kalla sig). Felix undrar vem som sjunger.
– Bo Kaspers Orkester, svarar jag. Tycker du det är bra?
Han svarar inte. Däremot hör jag plötsligt ett gurglande ljud från baksätet. Jag tittar i backspegeln och ser hur han demonstrativt har satt pek- och långfingret i halsen samtidigt som han utstöter gutturala läten för att visa vad han tycker om nyss nämnda orkester. Uppenbart inte någon av hans favoriter.
Hans lillebror Ville tycker det ser så kul ut att ha fingrarna i munnen att han genast börjar imitera sin storebror. Ovan som han är vid en sådan manöver råkar han dock trycka in fingrarna lite för långt med okontrollerbara kräkreflexer som oturlig följd. Ville rycker ut fingrarna ur munnen och börjar skrika och gråta. Han har kräkts utan att det kommit kräk, meddelar han storsnyftande.
– Vad orättvist mot kräket, konstaterar Felix. Då har ju kräket blivit lurat.
När Ville lugnat ned sig och Felix bett mig stänga av radion sitter vi tysta ett tag. Jag tror vi reflekterar  över något. Oklart vad. Sedan börjar vi snacka musik igen. Ville berättar att han och Maja inte längre har ett rockband ihop. (Villes rockband). Efter denna information tar vi ett gemensamt beslut. Vi ska starta ett eget rockband. Ja, det ska vi. En rocktrio. En familjeversion av Nirvana om man så vill. Gitarr, sång, trummor. Kanske keyboard. Basen skiter vi i.
Men vi måste ha ett bandnamn. Ett klatschigt namn, ett namn man kommer ihåg, ett namn som gör sig bra på affischer vi kan tejpa upp på köksdörren några dagar innan det är dags för konsert i vardagsrummet. Jag ber Felix och Ville att fundera på lämpliga namn för vårt just bildade rockband.
Felix föreslår Öken för han gillar Robert Brobergs låt ”Öken”. Jag gillar hans förslag. Öken. Lite punkigt. Men kanske skulle Öken ge alltför många ledtrådar om kvaliteten på bandet. Kanske bäst att låta publiken avgöra själva. Onödigt att skriva dem på näsan. Jag frågar om de har några andra förslag.
– Kiss är upptaget så det kan vi inte heta, säger Felix.
– Jag vet, säger Ville. Då får vi heta Bajs. Är det ledigt?
Jag ber dem fundera på bandnamn ytterligare en stund.

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “Vad ska vårt rockband heta?

  1. Genialiskt. Bör inte vara några som helst problem att sälja in det namnet till Felix och Ville. Kan möjligtvis bli marigt att skaffa gig utanför vardagsrummet, men det är smällar man får ta som konstnär…

  2. Ni verkar ha bra fantasi så ett bandnamn kommer ni säkert på…
    Ökenrock kanske… 🙂

  3. Är lite inne på nåt 70-talsaktigt när alla band hette Ett Namn & The Nånting – Kid Creole & The Coconuts, Graham Parker & The Rumours, Elvis Costello & The Attractions, Bruce Springsteen & The E Street Band, Gladys Knight & The Pips, Kool & The Gang, Tom Petty & The Heartbreakers osv.
    Funderar på Pappan Hasse & The Supersons eller Pappan Hasse & The Blonde Ones eller Pappan Hasse & The Loud Ones, men har ej bestämt. Det blir nog Felix och Ville som får sista ordet trots allt.

  4. Dumlund

    The One and the Son and the Son ?

  5. Ha ha ha! Som vanligt blir jag alldeles varm i hela hjärtat när jag läser om dej och dina grabbar. Öken tycker jag låter som ett superbra namn, och lite lagom dubbelt….och självkritiskt…eller inte! Kan inte Mamman spela bas?

  6. PS. ME love Lugna Favoriter!! DS

  7. Mamman kan inte spela bas. Mamman är bas. Vår bas.

Kommentera

