Mina söner har bildat en ”testa farsan”-pakt

Har misstänkt en längre tid att Felix och Ville testar mitt tålamod om morgnarna med hjälp av en väl uttänkt och genomförd diabolisk plan. Nu misstänker jag inte längre, nu är jag helt övertygad – Felix och Ville har definitivt bildat en hemlig ”testa farsan”-pakt.
Eftersom videokameran har varit försvunnen i ett par veckor misstänker jag dessutom att de filmar våra morgnar vid frukostbordet för att kunna spela upp det på roliga timmen i skolan och på dagis. Har letat efter videokameran i kökets alla vrår utan att hitta den, men det finns inga som är så begåvade på att placera saker på olika ställen för att sedan aldrig mer hitta dem som Felix och Ville, så de kan mycket väl ha gömt kameran på ett synnerligen påhittigt och svårhittat ställe i köket.

Så här går deras djävulska plan till:
Efter avslutad frukost brukar de få se lite tv innan tandborstning och påklädning sker. Jag brukar lämna bröd, smör, ost, salamikorv, leverpastej och kaviar framme ifall de skulle vilja ha mer. Det vill de aldrig ha… förrän jag packat ihop allt och lastat in det i kylen. Då blir de plötsligt vansinnigt sugna på en macka med smör, ost, salamikorv, leverpastej och kaviar. Bara att plocka fram allt igen, vill ju inte att de ska gå iväg hungriga. Brer macka och placerar ut påläggen. De trycker i sig mackan snabbt för att hinna tillbaka till tv’n en kort stund.
Jag har den senaste tiden smygtittat på dem i soffan medan jag plockat undan frukosten, och jag tycker mig ha sett att de minsann sneglar åt mitt håll för att se när allt är undanplockat och de sålunda kan sätta in ”vi är fortfarande hungriga”-stöten. Jag anar via avancerad läppläsning att de säger ”Nu har han plockat undan allt, vi ber om en macka till fast vi är proppmätta”.
För att bevisa min tes lämnar jag en morgon all frukost kvar på köksön tills det i praktiken är dags att åka iväg. Hör jag några vrål om mera mackor? Nix. Alltså ser jag det som vetenskapligt bevisat – tar jag bort frukosten vill de ha mer, låter jag den stå kvar vill de inte ha mer.
Påtagligt nöjd över att ha avslöjat deras beteendemönster bestämmer jag mig för att dra nytta av detta. Jag har i god Vanheden-anda nämligen en plan.

Fredagkväll. Dags för fredagsmys.
Nu ska jag sätta min plan i verket. Dags för hämnd. Jag skulle vilja ge mig själv en gratulerande ryggdunk, men jag når inte. Så jag ber Ville om hjälp att dunka mig i ryggen, vilket han mer än gärna gör. Hårt… som fan.
Istället för att ta bort chipsen och jordnötsringarna, vilket precis som vid frukosten tveklöst skulle framkalla plötsliga hungerkänslor och krav på mer, låter jag all chips och alla jordnötsringar stå kvar på bordet. Jag vet ju att om de finns kvar på bordet så vill Felix och Ville inte ha något. Nu kommer de inte att äta ett enda dugg. Det har jag lärt mig av frukosten. Och inget snacksätande, ja det är ju bra för tänderna.  Man får inte vara dum. Jag är ett geni. Jag ber Ville om en ny ryggdunk. Aj… som fan.
Jag kan väl så här en timme efter att jag lämnade chipsen och jordnötsringarna framme på soffbordet sammanfatta det hela med att det inte riktigt gick som planerat. Det fetsket sig enkelt uttryckt. Beteendemönstret från frukosten upprepades inte alls när det var dags för chipsätning. De var minsann visst hungriga på chips och jordnötsringar fast jag inte plockat bort snacksen ifråga från bordet.
Vad har jag då lärt mig av detta sociala och, tycker jag nog, vetenskapliga experiment? Det finns två svar på den frågan:
1. Inte ett skit.
2. De ska få frukost som fredagsmys framöver.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Mina söner har bildat en ”testa farsan”-pakt

  1. Hahaha frukost som fredagsmys:)
    Om det kan vara någon tröst så fungerade jag likadant som barn och se på mig nu. (HAHA) Fredagschipsen uppätna, fast jag inte var sugen…

    Öken-Bajs!

  2. Ja du… av alla bandnamn vi nu bollar mellan oss kan jag meddela att Öken-Bajs är överlägsen 1:a… hos Felix och Ville. Vi har satt nästa fredag som deadline för beslut om bandets namn.

  3. Men du kan väl ge dom jordnötsringar och chips till frukost och mackor till fredagsmys…ba´fatt, liksom… 😛

  4. Då håller jag på att Ville och Felix vinner på fredag;)
    Jag skulle lätt komma och kolla på er när ni blir inbjudna till nästa års Cityfestival i Västerås;)

  5. Chansen är mycket stor att Felix och Ville kommer att få igenom Öken-Bajs som bandnamn, men jag har ett par ess i rockärmen som jag är lite smånöjd med. Tror trots allt att Öken-Bajs faktiskt kan få sig en match på sluttampen. Jag har dessutom fördelen att jag kan muta Felix och Ville med glass, godis och extra tv-tittartid för att få min vilja igenom. Nåja, vi får se på fredag vem som vinner och vad bandets namn kommer att bli.

Kommentera

