Det händer konstiga saker i badkaret

Efter mitt fiaskoartade vetenskapliga experiment med chipsen och jordnötsringarna tidigare på fredagkvällen känner jag att jag behöver lite tid för mig själv. Köper sålunda loss en halvtimme med två päronsplit och ett Nicke Nyfiken-avsnitt som valuta. Felix och Ville sätter sig päronsplitförsedda i tv-soffan och tittar på när den nyfikna primaten försöker lära sig cykla.

Jag smyger iväg till badrummet, tappar upp ett varmt bad och häller i badskum med doft av lavendel. Sedan fyller jag ett vinglas från Ikea med iskallt Sunrise – Chiles allra bästa Chardonnay-export – och så hämtar jag min bok från sovrummet.
Långsamt och varligt glider jag ned i det varma bubbelfyllda vattnet. På kanten av badkaret ställer jag det kalla glaset med chilenskt vitt vin. Sedan tar jag på mig läsglasögonen från Rusta av styrkan +1,0 och slår upp sidan 234 i boken jag tagit med mig – en självbiografi av Rob Lowe.
Det är tyst, varmt, skönt, avslappnande. Njuter. Tar en liten klunk vin. Boxar till badlöddret lite vänligt så några bubblor flyger upp i luften.  Blåser på bubblorna. Hinner tänka ”det här är livet” innan jag plötsligt stelnar till. Sätter mig skräckslagen upp i badet. Förvirrad. Tänker efter. Åh nej, det kan inte vara sant. Tänker efter lite till. Fortfarande förvirrad. Jo, det kan vara sant. Förmodligen. Säkerligen. Tveklöst. Ännu mer förvirrad.

Summerar situationen.
1. Jag ligger i ett varmt bad fyllt med bubbligt badskum som doftar lavendel.
2. Jag sippar på ett glas kallt vitt vin av Chardonnay-sort.
3. Jag läser en självbiografi av Rob Lowe.
4. Jag njuter och tycker allt detta är underbart.

Jo, då är det alltså sant. Råder ingen tvekan längre. Mina misstankar är bekräftade.
Jag har blivit en kvinna.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Det händer konstiga saker i badkaret

  1. Å åå h fantastique, tack för tipset.

  2. Tsss… Det var väl det vi misstänkt hela tiden…

  3. Ha ha ha! Du skulle ha fisit i vattnet, så hade allt blivit Status Quo, liksom… 😉

  4. Fisit i vattnet?! You’re a genius! Det hade Ville gillat. Hans favoritord är nämligen ”prutt”, vilket han använder som substantiv, adjektiv och verb – inga grammatiska begränsningar hos honom när det gäller det ordet.

Kommentera

