Pruttar, varulvsbebisar och tandborstar

På fredag ska vi spika namnet på vårt band. Men redan nu, föreslår jag för Felix och Ville, så bör vi börja jobba på repertoaren. Vi behöver låtar.
– ”Jag är en gummibjörn”, föreslår Ville.
– ”Skaka rumpa”, föreslår Felix.
Jag säger att vi måste ha egna låtar. Vi ska inte spela andras låtar. Vi ska ju inte bli nåt coverband. Jag struntar i att gå igenom de ekonomiska fördelarna med att skriva låtarna själv då jag misstänker att deras intresse för hur musikförlagsbranschen fungerar är minimal. Dessutom är ju även chanserna att vi ska bli världsberömda och överhuvudtaget kunna tjäna pengar på låtarna precis lika minimala.
Jag ber dem om förslag på vad texterna ska handla om, så kan vi börja i den änden. Ackord kan man alltid sätta ihop sedan.
Villes förslag på ämnesområden att behandla i låtarna är ”Pruttar” och ”Varulvsbebisar”, varken mer eller mindre. Felix, som tänker på hälsan, ser gärna att åtminstone en låt handlar om ”Tandborstar”.
Pruttar, varulvsbebisar och tandborstar. Jamen, naturligtvis… hur skulle ett rockband kunna klara sig utan låtar med de ämnena. Obegripligt att inte fler band gjort musikaliska utforskningar i just dessa tre ämnen. Kan det bli mer rock n roll än pruttar, varulvsbebisar och tandborstar? Har svårt att tänka mig det.
Nåja, nu har vi i alla fall något att bygga vårt kommande rockimperium på. Bra så.
Vi enas om att dessa tre ämnen inte behöver samsas om utrymmet i samma låt, utan de ska få varsin. Ämnena känns alltför angelägna för att stuvas ihop i en enda låt.

Vi lämnar bandet och dess kommande låtar, och Felix och jag börjar träna på multiplikationstabellen. Ja, det är alltså Felix som tränar på den. Jag är redan en jävel på att gånga. Har nämligen en miniräknare.
– Vad är 5 gånger 5?, frågar jag.
– 25.
– Vad är 6 gånger 6?
– 36.
– Bra Felix. Vad är 7 gånger 7?
– 14.
– Va?
– 14.
När Felix tänker på annat – till exempel Star Wars eller Star Wars eller ibland även Star Wars – så kan det hända att han tappar koncentrationen. Nu tänkte han förmodligen på Star Wars.
– Nej Felix. 7 gånger 7 blir ju 49. 7 plus 7 blir 14.
– Visst ja. Jag är ju sjukt korkad, skrattar Felix.
Ville tittar bekymrat på Felix.
– Pappa, ring ambulansen, säger Ville. Felix är sjuk i korken.
Men ambulansen ringer vi inte. Däremot börjar vi jobba på den första texten. Ville informerar att prutt och plutt rimmar. Felix hakar på med att fis och kis också rimmar. Jag tackar för deras värdefulla input. Känns som att vi nu har en bra rimbas att bygga några rockhits ifrån.

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “Pruttar, varulvsbebisar och tandborstar

  1. Du ser:) Nästa sommar kommer ni att vara sjukt uppbokade på diverse spelningar!

    Öken-Bajs!

  2. Jag har hört att det går att förboka biljetter till er spelning på Hovet. Stämmer det?

  3. Vilka goa killar *ler*
    Det blir nog sprutt på den karriären ..
    och lille Skutt rimmar ju också *hihi*

    Ha en fin vecka! Kraam från Mogi

  4. Säg till när ni släpper biljetterna till ert första framträdande. I´ll be there! 🙂

Kommentera

