Min femåring lär mig bordsskick

Jag har varit på jobbet idag. Felix har varit i skolan. Och Ville har varit på dagis. Med andra ord en hel dag att dela med sig av vid middagsbordet.
Jag är med flit ganska vag och luddig om min dag. Vill inte spoliera eller förvränga Villes föreställningar om mitt jobb. Han tror nämligen att jag jobbar som hemlig agent.
Ville berättar att dagisfröknarna idag läst en saga om en hund som kunde prata människospråk. En hund som kan prata, tänker jag. Fan vad overkligt. Det skulle bergis aldrig kunna ske. Fast det säger jag inte. Jag säger istället ”Oj, det var värst”. Önskar så här i efterhand att jag hade kommit på något mer slagkraftigt att säga, men sagt är sagt och kommer aldrig mer igen som Felix brukar uttrycka det när jag i svaga ögonblick säger ja till en glass och sedan ångrar mig.
Felix har varit på fotbollskola hela dagen och var tydligen ”asanära att sätta en macka i krillan”.
– En balja i krysset, det var inte dåligt, säger jag.
Både Felix och Ville tittar oförstående på mig.
– Vad sa du pappa?
– En balja i krysset.
– Varför börjar du snacka om baljor helt plötsligt?
Aha, en generation fel.
Jag tar en tugga kyckling och lite pasta och börjar fråga Felix vad de tränade på i fotbollskolan. Han hinner inte svara för Ville bryter in. Ville har ju lärt sig att man inte ska prata med mat i munnen, vilket är precis vad hans pappa gör just nu, så Ville anser definitivt att det är läge att informera mig om det etiska övertrampet.
– Pappa, prata inte med matbordet i munnen, säger han uppfostrande.

 

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Min femåring lär mig bordsskick

  1. kramgoaullis

    Hahaha..Barn är härliga…
    För att inte tala om somliga vuxna*pekar på skribenten här ovan*Hehehe

    *kram kram*

  2. Jag frågade min 17-åring om gamlingarna på hemmet som hon jobbar på är ”vilse i kolan”. Hon blev skitsur och sa nåt om att jag skulle prata svenska och så som man gör på 2000-talet och inte på 1800-talet.

    /Äldst i stan

  3. Helt underbart hur du får till det.
    Men du vet väl .. att i Fablernas värld är djuren också människor..
    (eller missade du det antika tv-programmet *hihi*)

    Hittade inget tandborsterim.. tand går bra, men borste vet i…
    Kraam från Mogi

  4. Ha ha ha ha! No more comments.

  5. Hahaha barn är då för roliga och vuxna med för den delen…
    Ibland får man det att låta helt galet bara man tar orden i fel ordning..det händer mig ofta men bara för att jag ska komma på ett exempel så blir jag helt seg i kolan. 🙂
    Kram

Kommentera

