Vårt rockbands första låt är klar… förutom melodin

Två dagar kvar tills vi ska bestämma namnet på vårt nybildade rockband.
Tre namn börjar dra ifrån de övriga förslagen känner vi. Alla tre med sin egen lilla personliga charm. Det blir inget lätt beslut till frukosten på fredag. Men just nu knåpar vi på repertoaren.
Texten till den första låten har just blivit klar. Ämnesvalet för premiärlåten blev Felix förslag – ”Tandborste”. Villes ämnesförslag ”Pruttar” och ”Varulvsbebisar” blir nästa utmaning. Tandborstlåten har vi döpt till ”En tandborstes funderingar”. Texten går så här:

Det var en gång en tandborste
som sade sent omsänder
Till sin kompis tandkrämstuben
livet är mer än tänder
Titta på fötter till exempel
dom gillar ju skor
Jag tror banne mej jag ska bli
skoborste när jag blir stor
Och du min kära tandkrämstub
skit i dentala problem
Du och jag ska ju hålla ihop
så du får väl bli skokräm

Nu behöver vi bara ackord för att trolla ihop en melodi, så jag skriver ned de ackord jag behärskar på olika lappar och låter Felix, Ville och jag själv dra varsin lapp. Ackorden som dras fram är: C, G och Bm.
Jag spelar de tre ackorden på min gitarr. Felix och Ville verkar nöjda med ljuden de ger ifrån sig. Nu gäller det bara att kombinera dem i rätt följd för att de ska bilda någon sorts grund för en melodi. Det blir min uppgift.

Efter ackordsdragningen börjar vi diskutera individuella artistnamn. Kan vi verkligen heta Pappan Hasse, Felix och Ville? Något coolare måste vi nog hitta på enas vi om. Något internationellt. På engelska såklart.
Rockbandet Europes sångare, vars dopnamn är Joakim Larsson, kallar sig ju för Joey Tempest. Hur coolt som helst. Det är därifrån vi måste ta utgångspunkt. Eller, vänta nu en sekund… Joey betyder ju känguruunge på engelska. Och Tempest betyder ju Oväder. Men hallå… vad är det för ett jävla namn på en rocksångare? Känguruunge Oväder.
Nej, vi behåller nog våra riktiga namn. Jag menar, vad skulle våra alternativ vara om vi skulle följa i Känguruunge Oväders fotspår?
Hundvalp Åska? Killing Ösregn? Kyckling Orkan? Ha ha… good one tänker jag, Ville och Felix. Ja, ska vi vara ärliga tänker nog Ville och Felix ”bra en” eftersom de inte är så bevandrade i engelska, men jag tänker i alla fall ”good one”.
Och vad skulle de tre artistnamnen bli på engelska? Jo – Hundvalp Åska skulle bli Puppy Thunder, Killing Ösregn skulle bli Kid Downpour och Kyckling Orkan skulle bli Chicken Hurricane. Ha ha… good one igen. Nää… vänta nu förresten. Time-out! Hang on! Just a second!
Puppy Thunder, Kid Downpour och Chicken Hurricane – det är ju grymt coola artistnamn. Vilket rockband skulle inte vilja ha en Puppy Thunder, en Kid Downpour eller en Chicken Hurricane som bandmedlemmar? Ärligt skrivet, kan det bli mycket coolare?
Tjing för att vara Puppy Thunder. Felix och Ville sover just nu, så de har ingenting att säga till om i detta ämne. De får slåss om Kid Downpour och Chicken Hurricane. Jag ska definitivt vara Puppy Thunder. Jag är Puppy Thunder!
Med såna coola och kommersiellt gångbara artistnamn vill det ju till att själva bandnamnet som ska klubbas på fredag till frukost lever upp till bandmedlemmarnas just skapade stencoola namn. Det blir inte lätt.
Jag ser redan fram emot frukosten på fredag.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Vårt rockbands första låt är klar… förutom melodin

  1. Mogi

    Se där… ni fick till det med tandkräm ändå *ler*
    Lycka till på premiären!

    Kraam från Mogi

  2. Ja, det löste sig till slut med tandkrämen. Du råkar inte ha några schyssta rim på ”varulvsbebis” i lager?

  3. Mogi

    Nää, men hittade en länk som kanske kan vara användbar
    http://www.infoom.se/rimlexikon/

    Kraam från Mogi

  4. Någonstans i bakhuvudet viskar något: ”Han den där Puppy verkar rätt dominant i det där bandet….och vet verkligen småknattarna vad dentala problem betyder?”
    Och förresten tycker jag att du ska heta Chicken Hurricane! Ha! 😛

Kommentera

