Den Stora Tvärtom-dagen

Ville har bestämt sig att idag – just idag, dagen innan midsommar då man har fullt upp med att handla mat, dammsuga, städa, klippa gräsmattan och ansa häcken (alltså den som går runt tomten) – ja, just idag har han bestämt sig för att det är Den Stora Tvärtom-dagen.
Han informerar att Den Stora Tvärtom-dagen innebär att allt han säger ska tolkas tvärtom. Ja betyder Nej. Gott betyder äckligt. Snabbt betyder Långsamt. Goddag betyder Adjö (inte för att han så ofta säger just Goddag och Adjö, men ni fattar vad jag menar).
Trots att jag vet om att det är Den Stora Tvärtom-dagen så blir det stora problem i konversationen med honom. Det är inte lätt att hela tiden tänka tvärtom. För mamman, som inte har en aning om att det är Den Stora Tvärtom-dagen, blir det fullständigt kommunikationskaos.

Ville: Jag vill inte ha en smörgås till frukost.
Pappan: Okej, då ska du inte få det. Vad vill du inte ha som pålägg?
Ville: Jag vill inte ha jordgubbssylt.
Pappan: Tyvärr så har vi jordgubbssylt kvar.
Ville: Då tar jag inte ost istället.
Pappan: Vad tråkigt, för osten är slut.

So far so good. Men det tär på hjärnkapaciteten att hänga med i allt tvärtomande. Jag är helt snurrig.
In i scenariot kliver nu den ovetande mamman.

Mamman: God morgon Ville. Äter du en ostmacka?
Ville: Nej.
Mamman: Men, jag ser ju att du äter en ostmacka.
Pappan: Han äter ingen ostmacka.
Mamman: Vad snackar ni om? Ville, vill du ha mjölk till ostmackan?
Ville: Nej tack.
Pappan (hämtar mjölk ur kylen): Här får du inte mjölk. Drick inte upp det nu.
Ville: Jag ska inte dricka upp det. Tack för att jag inte fick mjölk.
Mamman: Varför gav du honom mjölk när han inte ville ha det?
Pappan: För att han inte var törstig.
Mamman: Mår ni bra?
Ville: Nej.
Pappan: Nej.
Mamman: Vad är det för fel då?
Ville: Allting. Jag mår asadåligt.
Pappan: Jag håller inte med.
Mamman: Så du mår bra?
Pappan: Nej, uruselt.

Mamman lämnar köket under tystnad.
Jag bestämmer mig för att testa Ville. Jag ber alla som vill ha glass till frukost att räcka upp en hand. Ville slänger upp sin hand i luften blixtsnabbt och säger att han så klart vill ha glass till frukost. Jag tittar på honom och ler.
– Ville, eftersom det är Den Stora Tvärtom-dagen så betyder det att du inte vill ha glass när du säger att du vill ha glass. Lurad.
Ville tittar på mig, fortfarande med handen i luften. Han vänder blicken mot väggklockan och tittar sedan åter på mig. Sedan är det han som börjar le.
– Men när den stora visaren är på sexan och den lilla på sjuan så har jag en tvärtom-paus, och då är ingenting tvärtom utan som vanligt. Lurad.
Hur fan argumenterar man mot det? Ville avslutar frukosten med en GB-sandwich. Jag bjussar mig själv på en päronsplit. Får han äta glass till frukost får väl jag det också. Annars blir det ju orättvist.

Mamman kommer åter in i köket.
Mamman: Va… käkar ni glass till frukost?
Pappan och Ville: Nää… det gör vi inte.
Mamman: Men jag ser ju att ni har varsin glass i handen.
Pappan och Ville: Nää… det har vi inte.
Mamman skakar på huvudet och lämnar åter köket under tystnad.

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “Den Stora Tvärtom-dagen

  1. Stackars, stackars kvinna…. Det kan inte vara lätt att vara mor och hustru i ert hushåll idag.

  2. heartbroken

    I love!! Ni är obetalbara;)

  3. Hahaha, ni är underbara, vad jag skulle njuta av att vara i ert hushåll, men att få allt återberättat är snudd på lika bra, jösses vad jag har skoj när jag kommer in hit, tackar och bockar för det och önskar hela gänget en härlig midsommar

  4. Häftigt att man också kan ändra reglerna lite hipp som happ sådär! Det blir ju ännu mer…spännande! Ha ha ha! 🙂

Kommentera

