Min förste och störste tv-idol är död

Fick ett sms av en arbetskompis i morse. Peter Falk är död. Sorg!
Peter Falk, eller i ärlighetens namn hans rollkaraktär Columbo, var min allra förste tv-idol. När jag som liten Hans på 70-talet tittade på alla de numera klassiska tv-deckarna som SvT sände, så stod Columbo kraftigt ut från de övriga. Han var inte aggressiv, han bar inga vapen, han var aldrig hotfull. Han använde något så enkelt som list för att fånga mördarna. Och det briljanta med Columbo var att tittaren alltid visste vem mördaren var. Det var aldrig en fråga om ”vem är mördaren” utan ”hur ska mördaren fångas”. I sanning ett genialiskt dramaturgiskt grepp.

Tack vare Columbo upptäckte jag i vuxen ålder för mig tidigare okända filmer och filmskapare. Genom att följa skådespelaren Peter Falk bakåt i tiden sprang jag på John Cassavetes som Peter Falk samarbetade mycket med. Och genom John Cassavetes filmer öppnade sig en helt ny cineastisk värld. Jag känner tacksamhet till den virrige poliskommissarien som indirekt lett mig till filmer och en fantasivärld jag aldrig annars hade upptäckt.

För ungefär tio år sedan skrev jag ett brev till Peter Falk, ett gammalt hederligt fysiskt brev. I brevet skrev jag hur bra jag tyckte han var som skådespelare och att jag genom honom ”lärt känna” John Cassavetes. Jag avslutade brevet med att lite försiktigt be om en autograf.
Trodde aldrig att jag skulle höra någonting från Peter Falk. Och ärligt talat, varför skulle han bry sig om en svensk snubbe som sett Columbo på svensk tv på 70-talet? Mycket riktigt hörde jag inte heller någonting från Peter Falk. Inte på två månader i alla fall. Men en dag låg det ett kuvert poststämplat i Los Angeles i min brevlåda. I kuvertet låg ett signerat svartvitt foto av Peter Falk i sin Columbo-karaktär. Lycka!

Jag lärde mig att Peter Falk var en mycket skicklig konstnär också. Genom ett galleri i Burbank köpte jag sedan två stycken signerade litografier av honom. Litografiernas motiv? Columbo såklart.
Det signerade fotot och de två signerade litografierna hamnade snabbt på väggen inramade. Jag lät sedan trycka upp en 70×100 cm stor målarduk med en klassisk färgbild på Columbo omgjord i Photoshop för att få en oljemålad känsla. Den sitter nu på väggen bredvid de andra Columbo-tavlorna.
Nörd-varning? Yes, big time – and proud of it!

Även om Peter Falk inte längre finns kvar på denna jord rent fysiskt, så finns alla filmer han medverkade i kvar. Och Columbo finns utgivet på dvd. Columbo kan aldrig dö. Han kommer för alltid att finnas kvar. Det känns tryggt.

Peter Falk – tack för alla oräkneliga timmar av glädje och underhållning du gett mig de senaste fyrtio åren. Nu ska jag ta fram dvd’n med Columbos pilotavsnitt ”Prescription Murder”. En klassiker!

Oh… just one more thing:
R.I.P.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Min förste och störste tv-idol är död

  1. Såg också alla de där 70-tals deckarna… Columbo, Baretta, Kojak..
    Inget nördigt över din ”besatthet”…

    Kraam från Mogi

  2. Håller fullständigt med, var också en Columbo fan, så pass att jag fortfarande sitter som fastklistrad när någon kanal visar gamla avsnitt.
    Måste tillägga att det är hög coolhetsfaktor över din Peter Falk vägg, själv har jag bara en vägg som vi kallar för ”wall of fame”, vår fame, för där tronar alla som besökt vårt hem, kan säga att det är många bilder numera.

    Ha det alldeles underbart

  3. Jag tittade också på Colombo och älskade när han vände sej i dörren och sa ”one more thing”…eller vad han sa….
    Men jag har aldrig fastnat vid EN person, EN idol, EN musikstil, EN författare…tyvärr…för det verkar så härligt att fastna för Någon sådär….och liksom hålla fast vid den….

Kommentera

