Ville överraskar farmor med en midsommargåta

Midsommarafton. Vi hälsar på farmor.
– Farmor, vill du höra en gåta, frågar Ville.
– Ja gärna, svarar farmor.
– Okej. Vilket djur är det som har fyra ben och har snorren i fejset?
Vad sa han? Hörde jag rätt? Farmor verkar inte heller helt säker på vad han sagt.
– Vad sa du, frågar hon.
– Vilket djur är det som har fyra ben och har snorren i fejset, upprepar Ville.
Herregud Ville. Det är farmor du pratar med. Jag börjar i huvudet formulera något av uppfostrande art att säga till Ville. Felix himlar med ögonen och gömmer sedan ansiktet i händerna. Mamman behöver plötsligt gå på toa. Farmor vilar hakan i högra handen.
– Ja, du Ville, börjar farmor. Det var inte lätt. Men det måste vara elefanten.
– Rätt farmor. Vill du höra en gåta till?
– Lite senare kanske. Nu äter vi glass och jordgubbar.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Ville överraskar farmor med en midsommargåta

  1. I mina öron var det en väligt oskyldig gåta. Hade det varit jag hade jag gärna hört någon fler 😀

  2. Bra gåta! Farmor behöver bli lite härdad. Värre kommer! 😛

Kommentera

