Det har hänt något med mina tummar

De har alltid varit precis framför ögonen på mig, men det var först i morse jag upptäckte dem. Två stycken små rundade nedsänkningar. De sitter på ratten i bilen ungefär klockan tio och klockan två om ni ser ratten som ett urverk.
Har aldrig lagt märke till dem tidigare fast jag haft bilen i fem år. Plötsligt fann jag mina tummar ligga och vila sig i dessa två mjuka håligheter. Gissa om jag blev förvånad. Det var som små insuttna sackosäckar för tummar som placerats in i ratten. Praktiskt. Bekvämt. Mysigt. De var precis lagom stora för tummarna att gosa ned sig i. Och gosa ned sig gjorde de. Såväl jag som tummarna blev omgående mycket förtjusta i rattens små runda viloplatser.

Ratten greppar jag alltid med handflatan för att sedan omsluta den med pek-, lång-, ring- och lillfingrarna, så tummarna blir liksom alltid över. De brukar bara hänga lite uttråkat i luften när jag kör bil. De bara dinglar helt utan syfte eller mening. Tills i morse alltså. Då fick tummarna sig en halvtimmes vila på väg till jobbet. Skönt för dem. Det var de värda.
Jag tror aldrig jag har sett ett par så glada tummar som när jag kom fram till jobbet. Pigga. Utvilade. Vid god vigör helt enkelt. Nöjda över sina nya viloplatser på ratten. Nyfikna på vad dagen skulle ha att erbjuda. De viftade av lycka i luften när jag gick ur bilen. Det är sant, jag hittar inte på. De viftade som vore de svansar på skitglada hundvalpar. De ser för övrigt ut ungefär som valpsvansar när jag tänker efter.

Redan vid den första tekoppen märktes resultatet av den halvtimmes powernap de fått tidigare på morgonen i bilen. Istället för att som vanligt hänga lite segt och deppigt i luften längs tekoppen började de nu piggt vandra upp längs koppens sidor, och så la de sig på koppens kant och tittade ned på tevattnet. Svartvinbärste. Jo jo. De viftade till lite snabbt och upprymt som om de pratade med varandra. Sedan började de leka lite med snöret till tepåsen. Det har de aldrig tidigare gjort. Jag såg en helt ny sida av mina tummar idag. Det gjorde mig glad.

Normalt kliar jag mig i håret med pekfingrarna, men idag tog de utvilade tummarna över och kliade för glatta livet. Trodde aldrig de skulle sluta. De försökte till och med klia mig i öronen, men se där tog det stopp av utrymmesskäl.
Och jag har väl aldrig vänt blad i en tidning med sådan perfektion och snabbhet som idag. Det var en fröjd att se tummarnas entusiasm och passion där de flög fram över trycksvärtan i DN. Tänk vad lite vila kan göra.
Till lunch flög de upp i luften och gav Konsumkassörskan tummen upp för vad jag antar att de bedömde som en lyckad inslagning av salladspriset i kassaapparaten. Hon tittade lite konstigt på både mig och tummarna. Funderade hastigt på att förklara för henne att de sovit på ratten i morse i sina nyupptäckta sackosäckar och därför var lite extra spralliga, men valde i sista sekund att inte gå in på sådana detaljer. Tror inte hon skulle förstå.

Nu, när jag skriver detta, är det bara en natt kvar tills tummarna åter igen får kura ihop sig i rattens mjuka sovgropar. Det ser både de och jag fram emot. Och skulle bilen gå sönder imorgon så känner jag ingen oro. Jag skulle lätt kunna få lift med hjälp av sådana pigga och alerta tummar som jag har.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Det har hänt något med mina tummar

  1. Adde

    Sitter inte dina tummar mitt i handen?

  2. Hahahaha fantasi har du så det räcker och blir över…hihi…va får du allt ifrån? 🙂

Kommentera

