Ville arrangerar fotbolls-VM i trädgården

Felix är hos en kompis. Ville passar då på att arrangera fotbolls-VM i trädgården.
Fotbolls-VM i vår trädgård – intressant. Jag undrar till att börja med hur det kan komma sig. Det har Ville inget annat svar på än att ”det bara är det”. Jaha. Sedan undrar jag vilka lag som spelar. Det är Zlatan mot ”vem vill du vara, pappa?” informerar Ville.
Nu är det min tur att informera. I fotbolls-VM spelar man lag mot lag, land mot land – inte spelare mot spelare. Ville motinformerar omgående att i detta fotbolls-VM så är det Zlatan mot ”vem vill du vara, pappa?”. Okej då. Då är jag Ronaldo. Bra. Då kör vi.
Ville tar den färgglada Statoil-bollen och går till mitten av trädgården.
– Nedsläpp, skriker han.
– Det är i ishockey man har nedsläpp, säger jag. I fotboll är det avspark.
– I mitt fotbolls-VM har man nedsläpp, svarar Ville.
Han verkar inte mottaglig för argumentation, så jag håller tyst. Han släpper ned bollen till sig själv och tar fart mot målet. Jag stoppar honom med en lätt puff.
– Utvisning pappa, säger han ilsket och springer in till Felix rum och kommer tillbaka med Felix röda, gula och gröna kort. Han håller upp det röda mot mig. Bara att sätta sig i soffan. Sån otur för mig som måste spendera resten av matchen i en soffa i solen. Ville ger sig själv straffspark som han sätter i öppet mål.
– Tre noll till mig, ropar han triumfatoriskt men inte så matematiskt. Han ger sig själv ett grönt kort för väl genomförd straffslagning. Pappa, nu får du komma in på planen igen.
Jag går in på planen, snor bollen av Ville och ska precis skjuta mål när Ville höjer rösten.
– Kisspaus, ropar han.
Vad fan snackar han om?
– Man har ingen kisspaus i fotboll, Ville.
– Jo-o, det har man visst det.
– Ville, har du nånsin sett Zlatan gå av planen för att kissa när han spelar match?
– Nää…
– Då så. Nu fortsätter vi.
– Men jag ska inte gå av planen.
– Du ville ju ha kisspaus.
– Jag kan kissa här, säger han och börjar därefter kissa mitt på planen i närheten av där mittlinjen borde ha varit.
Jag bara tittar på. Vad ska man göra? När han kissat klart går han fram och plockar upp bollen med händerna. Han går därefter med bollen i famnen och slänger in den i målet.
– Sju noll till mig.
Sju noll. Jävlar! Nu vill det till att jag skyndar mig om jag ska komma ikapp, så jag rusar till målet och lyfter upp bollen. Och så gör jag nedsläpp till mig själv.
Jag dribblar bort Ville, undviker att kliva med mina bara fötter på en kotte (det vill man inte kliva på) och rundar Villes kissfläck i gräsmattan (det vill man inte heller kliva på) bara för att därefter trampa rakt på en mördarsnigel. Mitt högra ben glider fram på det numera mosade slemmiga snigelliket och jag tappar balansen. Ville springer förbi mig och tar bollen när jag försöker återfå balansen efter ihjältrampningen av mördarsnigeln och den därefter följande halkolyckan. Han sparkar in bollen i mål och sätter sedan upp händerna i luften mitt framför ansiktet på mig. En onödigt provocerande målgest tycker jag.
– Tolv noll till mig, skriker han. Jag vann.
Och så blåser han av matchen och går och sätter sig i soffan under granen.
– Nu vill Zlatan ha saft, säger han. Ronaldo, du får hämta eftersom du förlorade matchen.

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Ville arrangerar fotbolls-VM i trädgården

  1. Japp, så är det att spela mot en Äkta VM-spelare! Sorry. 😉

  2. Adde

    Go Ville, Jag vill också sitta i en soffa under en gran och dricka saft.

  3. Dumlund

    Jag har en känsla av att Ville och herr Fräckström gillar olika sorters saft.

  4. Kikar in och önskar er en fn sommar.
    Ha de´! 😉

  5. En FIN sommar skulle det stå, ju! 😉

Kommentera

