Ingenting är omöjligt… nästan

Jag har två livsfilosofier.
Den första är ”Ha alltid en flaska chardonnay i kylen”. Den kan nämligen komma till användning vid såväl glädje som sorg.
Den andra livsfilosofin är ”Ingenting är omöjligt”. Har man rätt inställning och rätt attityd så är verkligen ingenting omöjligt.
Jag försöker pracka på Felix och Ville den andra livsfilosofin så ofta jag kan (den första livsfilosofin ämnar jag vänta med att informera dem om i en sisådär femton år). Jag vill verkligen att de ska kliva in i livet med känslan av att ingenting är omöjligt.
”Everything is possible to a willing heart” som den engelske 1700-talspoeten John Heywood uttryckte det. Fint sagt.
Vill man, så kan man – ett gammalt hederligt punkmantra helt enkelt. Vill jag spela gitarr i ett band, så kan jag spela gitarr i ett band. Ingenting är omöjligt!

Det finns mängder av saker och ting som till ytan kan verka omöjligt, men som om man tittar lite extra noga faktiskt är högst möjligt.
Ta adjektivet ”bra” till exempel. Det böjs ju ”bra – bättre – bäst”. Det ser och hör ju vem som helst att det är omöjligt att bra skulle kunna vara bättre än bättre, eftersom bättre ju är bättre än bra (om än inte lika bra som bäst).
Men tänker man efter så kan ju bra visst vara bättre än bättre, fast det ju egentligen är omöjligt.
Exempel: Om man frågar någon som varit på sjukhus hur han mår så kan man få svaret ”Jag mår bra nu” och man kan få svaret ”Jag mår bättre nu”.
”Jag mår bra nu” betyder att nu är det onda borta, nu mår han bra. Men ”Jag mår bättre nu” betyder att han mår bättre än förut, men inte riktigt bra. Helt plötsligt har alltså ordet bra blivit bättre än bättre – fast det ju egentligen är omöjligt. Som sagt… ingenting är omöjligt! Bevisat!

Från sportens värld finns det massor av ”Ingenting är omöjligt”-exempel.
Sverige slår ut Argentina ur fotbolls-VM 2006. Ingenting är omöjligt!
Vitryssland slår ut Sverige ur ishockey-turneringen i OS 2002. Ingenting är omöjligt!

Från underhållningens värld finns också exempel:
Två killar som kallar sig Hjalle och Heavy är med i ett lekprogram och säljer sedan 1 miljon skivor under det kommande året. Ingenting är omöjligt!
En blonderad halläning som gillar TV2-tjejer får tre stycken 1:or på den amerikanska topplistan. Ingenting är omöjligt!

Det är just detta jag vill att Felix och Ville ska ha med sig som en liten osynlig ryggsäck i sina själar varje dag – att ingenting är omöjligt! Det gäller bara att ha rätt inställning och rätt attityd.
Att spela i fotbolls-VM, att vara med i OS, att sälja en miljon skivor, att bli listetta i USA – ingenting är omöjligt!
Att åka till månen, att bli filmstjärna, att slå en skitsnygg frispark rakt i krysset, att skriva en bok, att lura av farsan en läsk mitt i veckan – ingenting är omöjligt!
Att bra är bättre än bättre – ingenting är omöjligt!

Detta sitter jag nu i en stol i solen och försöker banka in i Felix och Ville. Igen. De ser uttråkade ut. Igen. På gränsen till sura. Igen. Bestämmer mig för att parkera ämnet. Kanske bättre att visa med handling än med ord att ingenting är omöjligt. Bara vara ett gott föredöme helt enkelt.
Så jag lämnar min ”Ingenting är omöjligt”-predikan och föreslår för dem att vi ska ta varsin syltmacka, det är ju trots allt sommarlov och då kan man väl få festa till på en syltmacka tycker jag. Det håller de med om. De rusar iväg till köket och hämtar bröd och syltburk. Mackorna lägger de ut på bordet och syltburken ger de till mig. Burken är ny, oöppnad. Jag tar tag i den och börjar skruva på locket. Helt stilla. Locket sitter stenhårt. Ändrar position på såväl burk som mig. Fortfarande helt dött. Tar hjälp av t-shirten för att få bättre grepp om burkjäveln. Nada. Kämpar med syltburken i säkert en minut utan att få locket i rörelse. Ger upp. Sväljer en svordom, mumlar ”Bananskal också”.
– Vi får ta ost istället, säger jag irriterat.
– Varför, undrar de i kör.
– Jag kan inte öppna syltburken.
– Får du inte upp locket?
– Nej, det är helt omöjligt.
Vänta! Vad sa jag? Åh nej. Jag sa att det var omöjligt. Jag har just suttit och berättat för dem att ingenting är omöjligt och så säger jag rakt ut ”det är helt omöjligt”. Jag lever inte som jag lär. Vad hände med ”bättre visa med handling än med ord”?
– Pappa, du sa ju just att ingenting är omöjligt.
– Eh… jag ljög. Jag menade att ingenting är omöjligt… förutom två saker.
– Vadå?
– Att tajma videon och att öppna syltburkar.

 
INGENTING ÄR OMÖJLIGT!

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Ingenting är omöjligt… nästan

  1. Vilket härligt inlägg! Jag gillar verkligen dina livsfilosofier. Ett tips för att öppna burkar är att använda exv en handkonservöppnare och kila in spetsen mellan burken och locket och bända locket lite utåt – då går det lätt att öppna burken sedan.

  2. Dumlund

    om du använt dina ny kompisar tummarna, hade det omöjliga genast blivit möjligt

  3. Adde

    Borrmaskin och skruvmejsel funkar också

  4. Jag har PRECIS SAMMA INSTÄLLNING och har precis som du, försökt BANKA in detta i mina söner. Har jag lyckats? Nope. Inte mycket. Dom har sina helt unika personligheter alla fyra, och dom är allt från ”allt är omöjligt” till ”ingenting är omöjligt” i sina personligheter. Jag har både negativa pessimister som söner och positiva optimister…. Kanske för att deras pappa är lite åt ”Allt är omöjligt tills motsatsen bevisats”- hållet….eller så föds man bara ”sån”….Vet inte. Men jag fortsätter ”banka in min livsfilosofi” i mina hemmavarande söner tills deras öron blöder och dom blir Tom Tvärtom! Faktiskt. För det är en BRA och VIKTIGT livsfilosofi, anser jag. Hepp!

Kommentera

