Hur kan barn inte vilja borsta tänderna?

Min tandkräm tog slut igår. Och inga extra på lager. Lånar sålunda lite av Felix och Villes tandkräm. Väljer mellan Bamse, Spiderman, Colgate Smiles och Pepsodent Kids. Tar till slut Spiderman eftersom jag ibland brukar låtsas att jag är han när ingen ser på.
Börjar borsta. Lite uppe, lite nere, lite där framme, och så lite där bak. Plötsligt sprider sig en smak i munnen som jag inte tidigare känt i tandborstsituationer. Det smakar inte tandkräm om tandkrämen. Det smakar godis. Jag borstar på en stund till, andas in. Ja ta mej fan, det smakar godis.
Tvättar av tandborsten och eliminerar de sista resterna av Spiderman under vattenkranen. Fyller snabbt på med Bamse. Borstar. Uppe, nere, fram, bak. Godis här med. Bort med Bamse, in med Colgate Smiles. Godis. Och Pepsodent Kids. Godis. Alla fyra barntandkrämer smakar godis, fast olika sorters godis. Jag kan inte riktigt identifiera den exakta smaken, men godis är det tveklöst. Jättegott ju. Hur kan barn inte vilja borsta tänderna?

Som det känns just i borstögonblicket skulle jag mycket väl kunna tänka mig att även använda Felix och Villes tandkräm som smörgåspålägg och till och med som substitut till hamburgerdressingen vid sommarens kommande grillpartyn. Så gott smakar tandkrämen.
Framtida lördagsgodis borde kunna vara ett minne blott tycker jag, borde räcka med att trycka ut en halv tub Bamse eller Spiderman på ett fat och ge Felix och Ville varsin sked att käka med. Who needs Karamellkungen liksom? Och så skulle de ju slippa borsta tänderna efter lördagsgodiset. Helsmart faktiskt.
Gapar stort och inspekterar tänderna noggrant i badrumsspegeln. Ser jag inte en liten ostbit eller brödbit kvar därinne? Jo visst gör jag det, där till vänster om den silverfärgade amalganfyllningen… tror jag. Bör nog borsta en extra gång för säkerhets skull. På med Spiderman igen bara. Mums fillibabba!
Jag ska aldrig mer använda vuxentandkräm.

9 kommentarer

Filed under Uncategorized

9 responses to “Hur kan barn inte vilja borsta tänderna?

  1. Ha ha ha! Ja, visst är det konstigt att dom tjaffsar om sånt i ”den åldern” när tandkrämen smakar godis….Vad ska till, liksom? Du kanske kan trycka ut små ploppar på papper, rulla in det i papper, frysa ner det, och sälja som godis? 😛

  2. Samma problem här, inget av barnen vill borsta sina tänder, trots ”godistandkräm”..
    Dottern (snart 7) tjafsar dock om att hon vill ha ”vuxentandkräm”, och därför inte vill borsta sina tänder =p
    Alltid är det något när tandborstning kommer på tal! =)

    / Bara vara Jag

    • Det kanske är så att barn inte vet att barntandkräm smakar godis eftersom de aldrig borstar tänderna länge nog för att hinna känna smaken.

      • Haha, jo måste vara något sådant, eller så kan de inte förknippa godis med den smak som tandkrämen har, det är en väldigt annorlunda godissmak på den.

        Däremot så kör vi ofta med det där att ”nej! Ni får inte borsta tänderna!! ;)” Plus att räkna upp till en viss siffra, strax över hundra. Det brukar fungera

  3. Hahaha! 😀
    Knepigt det där, att de inte vill borsta tänderna med ”godistandkrämen”. Men det är väl kanske så att det lätt kan bli ”för mycket av det goda” och att de därför har ledsnat.

    • Jag tror jag ska säga åt dem att ”vad ni än gör grabbar, borsta absolut INTE tänderna någonsin, och definitivt inte med tandkräm”. Känner jag dem rätt så kommer de då att fullkomligt slänga sig över alla tillgängliga tandborstar och tandkrämstuber i badrummet.

  4. Ge dem vuxen tandkräm så får du ha spiderman för dig själv… 🙂

Kommentera

