Jag har alltid älskat lukten av kloak

Jag har alltid älskat lukten av kloak. Eller doften snarare. Andra skulle nog säga ”stanken av kloak”, men för mig är det ingen stank – det är en doft, dvs den positiva änden av lukt. Precis som parfym, smultron och wunderbaums. Underbara dofter. Och kloak spelar i samma liga. Härligt. Kan inte få nog.
Jag har länge funderat på varför jag finner kloaklukt så attraktiv. Har aldrig kommit fram till någon förklaring som ens varit i närheten av logisk, acceptabel eller självklar.
Å andra sidan blir jag fysiskt illamående av lukten av ananas och tonfisk på burk. Och med fysiskt illamående så menar jag det verkligen bokstavligt. Jag håller på att kasta upp när jag befinner mig inom en tremetersradie av ananas eller tonfisk på burk. Inte heller här har jag hittat någon godtagbar förklaring.
Hur kan det vara på detta viset? Är det bara jag som känner så här?

För ungefär en vecka sedan blev det stopp i kloaksystemet utanför jobbet. Med den värme som vi har nu så genererades omgående en kloaklukt av sällan skådat/luktat slag.
Mina kollegor tar omvägar för att slippa hamna inom kloakluktens närområde. Jag tar genvägar för att lyckas hamna där… så fort som möjligt. Det luktar härligt, mysigt, underbart, hemtrevligt och ombonat.  
Idag på lunchen stannade jag en liten extra stund vid den översvämmade kloakbrunnen och tog ett par djupa inandningar med näsan. Den lycka som spreds i min kropp via mina nyfrästa näsborrar har jag svårt att sätta ord på. Någon sorts inre eufori kombinerat med ett tryggt lugn. Märkligt, men härligt.
Och det var då det slog mig, just då där jag stod lutad över brunnslocket i gatan och andades in den ljuva doften av kloak. Ja, det var då jag kom på varför jag älskar den lite söta doften av kloak så vansinnigt mycket. Det påminner mig om Thailand. Just det, den varma sötaktiga kloaklukten påminner mig om hur det luktar i Thailand, inte överallt i Thailand men på en hel del ställen.
Den mjuka kloakdoften som förföriskt smeker mina luktorgan för mig tillbaka till Thailand, till den goda maten, de vida stränderna, den kalla Singhan, de charmiga eldshowerna och de vänliga människorna. Som jag älskar doften av kloak.
Funderar allvarligt på att hämta en plastpåse och hålla över kloaken i ett försök att fånga lite kloakdoft att ta med mig hem, men ger upp då det kommer folk förbi.
– Fy fan vad det luktar, säger en av dem.
– Jaa… härligt, svarar jag.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Jag har alltid älskat lukten av kloak

  1. Ha ha ha! Vad KNASIGT! Men så är det ju! Jag har alltid älskat doften av ”väl använd disktrasa”! ? När jag var liten blev mamma alltid så upprörd när jag bad att få lukta på disktrasan. Hon tyckte det var KNÄPPT och ÄCKLIGT! Numera kan jag lukta på disktrasan hur mycket jag vill! Men den ska då vara VÄL använd (ingen nydoftande sak!). Men låt detta förbli en Hemlighet mellan dej och mej…Okey?

  2. Hahaha, underbart, ja hur förklarar man en egenhet bäst, inte en aning, vi alla bär nog på små udda saker, själv har jag så många att jag inte längre kommer ihåg dem alla.

    varma kramar

Kommentera

