Jag saknar faktiskt gummibjörnslåten

Trodde inte jag skulle säga det eller ens tänka tanken… men jag saknar faktiskt “Skaka rumpa” med Sean Banan och “Jag är en gummibjörn”. Sedan Felix och Ville åkte till landet i tisdags så har det varit väldigt tyst. Lugnt och skönt på ett sätt, men lite väl tyst. Min kropp och dess organ har liksom ställt in sig på att det alltid i bakgrunden ska höras ”Jag är en gummibjörn” eller ”Skaka rumpa”. Så har det varit det senaste halvåret. Och när det plötsligt inte gör det så… ja, det känns lite tomt helt enkelt.
Detta skulle ju lätt kunna lösas genom att jag startar upp Spotify och/eller Youtube och låter låtarna i fråga rulla på i bakgrunden. Men det bär på något vis emot att sätta på just de låtarna när jag är ensam hemma. Tänk om grannen skulle ringa på dörren och råka höra vad jag lyssnar på. Jag har ju en musikalisk image att tänka på… tror jag (så mycket annan image finns inte att ta hänsyn till). Tänk om det skulle komma ut i grannskapet att ”Felix och Villes pappa, ja han lyssnar på Sean Banan och sånger om små gulliga mulliga gummibjörnar när han är ensam hemma”. Skulle väl aldrig mer kunna visa mig på lokala ICA-affären framöver i sådana fall.

Nej, det är ju nu jag ska passa på att lyssna på gamla 70-talsfavoriter på skithög volym, vilket jag inte kan göra när alla är hemma. Det är nu jag ska leta fram gamla konserter och tv-framträdanden med Deep Purple, Sparks, Slade, Queen och Alice Cooper på Youtube och koppla datorn till tv’n och dra upp volymen till max. Det är ju det jag ska göra. Ja, visst är det det.
Sagt och gjort; jag tar fram datorn, går in på Youtube, tittar på skärmen, funderar ett tag, bestämmer mig för att skriva ”Deep Purple live”, sätter fingrarna på tangenterna och skriver ”Jag är en gummibjörn”. Vad fan hände? Hur gick det till? Fingrarna tog kontroll över hjärnan. Ska det verkligen vara på det viset?
På skärmen dyker flera olika versioner av ”Jag är en gummibjörn” upp. Känner mig konfunderad. För ner fingrarna mot tangentbordet för att ändra text i Search-rutan till ”Deep Purple live”. Följer med blicken hur fingrarna närmar sig rätt tangenter. Men plötsligt händer något… fingrarna ändrar riktning och dyker ned på musplattan, och blixtsnabbt för de muspekaren mot Play-knappen och trycker till.
”Jag är en gummibjörn, jag är en gummibjörn…” låter det ur högtalarna. Min hjärna undrar vad som sker, min högerfot stampar takten. ”Jävlar vad det svänger” verkar foten av stampfrekvensen att döma tycka.
Måste byta låt. Måste. Gör ett nytt försök. Lyckas. Men inte till någon livekonsert med Deep Purple, utan till den spanska versionen av ”Jag är en gummibjörn” som ligger ute i högra sidan av skärmen. Fingrarna tog kommandot över hjärnan än en gång. Gummibjörn på spanska visar sig heta gumminolla. Tror den handlar om mig. Känner mig som en gumminolla just nu. ”Jag är en gumminolla, jag är en gumminolla…”.
Båda fötterna stampar takten. Det svänger mannen. Mina fingrar smyger iväg till volymknappen och höjer. Sätter mig yr på en stol och hoppas på en enda sak – att grannen inte ska ringa på dörren.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Jag saknar faktiskt gummibjörnslåten

  1. Hahaha nu tror säkert min unge snygge granne att jag är dum i huvudet med:P
    Har lyssnat 2 ggr. Det svänger;)

    • Om grannen är ung kommer han definitivt att uppskatta denna låt. Det är nämligen en förutsättning för att gilla den. Så höj volymen och tryck på Play igen.

  2. Ha ha ha ha ha!
    Underbart!
    Nu ska jag ligga i solen och leeeee, en stund. Tack!

    • Glöm inte att nynna på ”Jag är en gumminolla” där i solen. Det kommer garanterat att glädja omgivningen, alternativt att du får stranden för dig själv. Båda alternativen är lika bra.

  3. Hihihi….jag är en gumminolla…thanks good its friday..its partytime!!
    Jag diggar..och jag har svårt att sitta still… 🙂

Kommentera

