Ville kommer på en ny lek

När jag var liten lekte jag med bilar. Det behövde inte vara så mycket krångligare än så. Om man ville vara lite crazy kunde man låtsas att brandbilen var en polisbil och tvärtom. Och hade man eventuellt överdoserat på en lakritspipa kunde sockerruset göra att man fick för sig att en vanlig träbit egentligen var en båt och att sanden som man knuffade fram träbiten i var vatten. Tokigare är så blev det inte. Det var, kort sagt, hyfsat lätt att hålla koll på lekarnas regler och förutsättningar. Men idag är det en helt annan sak.

Felix, Ville och jag befinner oss i hotellets pool. Ville ska introducera oss för en ny lek han just hittat på.
Han meddelar att Felix ska vara Batman. Felix är helt klart nöjd med rollen han fått i Villes nya lek. Ville själv ska vara den asstarka superhjälten Villeman. Det verkar Ville nöjd med, och tacka tusan för det då det ju är han själv som utsett sig till nyss nämnda asstarka superhjälte. Jag väntar med spänning på vilken rollfigur jag blivit tilldelad. Kanske Spiderman, det vore ju rena drömmen. Eller Indiana Jones, det vore coolt. Skulle till och med acceptera att vara Hulken eller för all del även Kapten Haddock. Men jag blir ingen av dem. Ville berättar att jag ska vara… en valross.
En valross?! Fan vad orättvist. Felix och Ville är superhjältar och jag blir ett marint fetto. Jag protesterar till Ville, men det har jag inget för. Han berättar att en av oss ju måste vara valross eftersom leken vi ska leka heter Valrossvattenfotboll, och det måste jag väl ändå begripa att man inte kan spela Valrossvattenfotboll om det inte finns någon valross i vattnet.

Jag fattar inte reglerna men min del i leken verkar inskränka sig till att bara flyta runt i poolen och då och då morra lite valrossaktigt. Allt som krävs av mig är sålunda att vara en flytande späckhög. Det ska jag väl klara av. Felix och Ville ska sedan utkämpa en vattenfotbollsmatch med en uppblåsbar badboll.
En timme efter matchstart utser Ville mig till vinnare. Jag fattar ingenting. Inte Felix heller, för han trodde att han vann eftersom han gjort tjugosju mål mot Villes två. Men Villes beslut är oåterkalleligt. Det är jag som är segrare. Jag blir omgående mycket förtjust i Valrossvattenfotboll. Detta vill jag spela många gånger till under semestern.
Valrossvattenfotboll rules!

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Ville kommer på en ny lek

  1. Hahaha valross…va glad för att du får vara valross…jag har fått vara brygga en gång då dottern lekte båt….hahaha…det är inte så himla kul roller man får men man får spela med och vara glad ändå… 🙂

  2. Ha ha ha! Det verkar vara en Perfekt lek för en förälder på Semester: Ligga och flyta som en späckhög. Ha ha ha! Den leken skulle jag också ställa upp på…. Och dessutom VINNA! Valrossvattenfotboll äger!

Kommentera

