Jag begriper mig inte på fåglar

Jag begriper mig inte på fåglar.
De har alla tänkbara chanser att se sig om i världen. De behöver inga flygbiljetter, det krävs inga visum, det kostar inga pengar, de är inte tvungna att ta ut semester. De behöver inte ens införskaffa arbetstillstånd för att kunna sköta sin försörjning. Hela världen ligger öppen för dem, de kan helt enkelt bo och verka precis var de vill. Och så bor en del i Månkarbo i norra Uppland. Jag begriper det inte.
Absolut inget ont om Månkarbo, orten får bara tjäna som exempel här. Men då det tar längre tid att uttala ortsnamnet än det tar att köra igenom orten ifråga, så finns det anledning att tro att vad man kan se och förlusta sig på där är hyfsat begränsat.

Alla världens fåglar har samma yrke – insamlare av mat till sig själv och eventuellt nära och kära. Det mest logiska vore, tycker jag, att bosätta sig på orter där det finns rikligt med mat. Såvitt jag kan bedöma av Månkarbo så finns egentligen bara en källa till föda – korvkiosken. Där kan fåglarna med lite tur hitta en bit tappat korvbröd. I övrigt förefaller utbudet av käk rätt limiterat.
I Paris, London, Berlin eller Rom är ju av naturliga orsaker möjligheterna att hitta näringsriktig kost oerhört mycket större. Där finns dessutom inte bara korvbröd utan ett brett utbud av olika sorters mat, mat som kan passa precis alla sorters finsmakare. I dessa städer kan de frossa på läckerheter från de indiska, franska och italienska köken, samt naturligtvis även en seg och flygtrött söndag nöja sig med lite snabbmat vid en av McDonalds uteserveringar.

I tillägg till det enorma utbudet av mat så skulle de av bara farten få sig rejäla doser med kulturella upplevelser också. En arkitektoniskt intresserad skata skulle vara i rena himmelriket om den bodde i Rom med dess oändliga mängder av intressanta byggnader att sitta och lämna spillning på. För att inte tala om hur alla kråkslackers skulle ha det i Berlin med dess alla obskyra små caféer att investera en eftermiddag i.
Att ta sig en sightseeingtur är ju hur lätt som helst för nyfikna sädesärlor om de befinner sig i någon av ovan nämnda storstäder. I tillägg till att själva flyga runt och se sig om så skulle de ju mycket enkelt kunna sätta sig på en båt eller buss och åka med alla turister. Även om de inte skulle förstå vad guiden säger så skulle ju det visuella tala sitt eget tydliga språk. Och det där med sightseeingturer skulle nog kunna bli en ny trevlig bekantskap för dem. Tror nämligen inte att det finns så många organiserade sightseeingturer i Månkarbo för dem att välja bland.
Och den busige bofinken skulle ha betydligt fler folk att välja på när det gäller att utse vilket huvud som bajset ska droppas på. Bara en sån sak!

Och vilka sovrum de skulle få. Tänk att få sova under bar himmel vid Eiffeltornet, att kura ihop sig i ett hörn av Spanska Trappan, att lägga sig tillrätta vid en parkbänk i Hyde Park. Det måste väl ändå slå att knoppa in under papperskorgen vid korvkiosken i Månkarbo. Att de inte kan fatta det.
Jag begriper mig inte på fåglar.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Jag begriper mig inte på fåglar

  1. Näe, så kan man verkligen fundera!
    MEN å andra sidan: Är inte vi människor likadana? Varför bor man tex i Jokkmokk som singelman om det inte finns några kvinnor att gifta sej med (har jag hört!)? Och varför bor man mitt i Stockholm bland alla avgaser och klagar på avgaserna? Och varför bor man i Sverige och hatar snö när det finns ställen på jorden utan snö?
    osv osv
    Fast du har rätt: Fåglarna kan bara flyga iväg, och behöver inte spara pengar innan dom ger sej iväg….Men dom är väl som vi…trygghetssökande/längtande och det verkar ju rätt tryggt i…Månkarbo!

    • Visst, så är det – tryggt och bra hemma. Men jag skulle bara vilja att duvan i Månkarbo fick chansen att uppleva alla duvors högborg Trafalgar Square i centrala London och där sitta och snacka med nya duvkompisar. Problemet är att duvan i Månkarbo förmodligen inte ens vet om att Trafalgar Square finns. Om han visste vad han går miste om.

  2. PS. Jag har faktiskt varit i Månkarbo! DS

Kommentera

