Trodde för ett år sedan att sociala medier var något helt annat

Hade någon frågat mig för ett år sedan vad ”sociala medier” är för något hade jag svarat ”pratglada spågummor”. Så illa insatt i nymodigheter är, eller var, jag faktiskt. Men jag har bättrat mig betydligt det senaste året. Jag har ju till och med startat en egen blogg, något som i min värld är liktydligt med jordens åttonde underverk.
En kompis frågade mig varför jag började blogga. Eller snarare, responsen när jag sa att jag startat en blogg var ”Va?! Har DU startat en blogg?”. Jag skrattade gott, för sådant var mitt sociala media-rykte. En helt normal reaktion. Inte kunde väl jag starta en blogg, jag som inte ens har en Facebook-sida, än mindre ett Twitter-konto. Men det var då, och nu är nu. Och nu har jag en blogg. Fan vet hur det gick till egentligen.

Anledningen till att jag började blogga var av rent egoistiska själ. Jag ville få ned i skrift vad som hände mig och mina söner Felix och Ville på daglig basis. Hur många gånger har jag inte skrattat åt något de sagt eller gjort och sedan sagt till mig själv att ”det där måste du skriva ned, Hasse”. Och sedan har jag glömt både att skriva ned och vad det var som jag skulle skriva ned.
Genom att sedan tre månader tillbaka skriva ned det i bloggform – i officiellt format snarare än privat dagbok – sätter jag någon sorts press på mig själv att verkligen ta de där tio minuterna på kvällarna och skriva ned vad som hänt tidigare på dagen. För varje dag händer något värt att notera och ta med sig in i framtiden.
Varje dag görs eller sägs något av sönerna som hos mig resulterar i ett leende, en förvånad min, en imponerad betraktelse och en aldrig sinande ström av stolthet. Det kan vara stora eller små saker, viktiga eller bagatellartade frågor, ett vilt utspel eller bara ett intressant minspel. De fyller hela tiden på min stolthetskorg till bristningsgränsen, och när jag inte tror att de kan fylla på med mer stolthet så säger de något eller gör något som gör att korgen blir ytterligare lite full. Det är härligt.

Man hör ju på orden ”sociala medier” att det gäller att vara aktiv, att vara social, att hänga och morsa på folk. Det gäller att läsa och kommentera och umgås. Jag läser en hel del bloggar. Vissa bloggare undrar man varför de inte knyts upp till någon tidning som krönikörer. Många skriver fantastiskt bra, intressant, engagerande och tänkvärt. Några av mina favoritbloggar finns i listan till vänster.
Läser bloggarna gör jag, men jag är urusel på att kommentera dem. I alla fall i skrift, i huvudet kommenterar jag dem hela tiden. Jag ska ändra mig. Tänker jag ”Vad kul skrivet” när jag läst ett blogginlägg så ska jag också skriva ned de tre orden i kommentarsfältet.
Jag håller totalt med bloggaren Erviluca när hon skriver att det är ”så jä**a kul att blogga” och att det är kul att få kommentarer.  
http://erviluca.wordpress.com/2011/07/16/det-ar-sa-jaa-kul-att-blogga-erviluca

Så nu ska jag ut och vara social. Inte bara läsa bloggar, utan kommentera också. Och jag måste även bli bättre på att kommentera de kommentarer jag får på min egen blogg.
Och när jag varit lite social så ska jag skriva ett blogginlägg om vad som hände på landet igår. Det involverar några grodor, några söner och en mört.

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Trodde för ett år sedan att sociala medier var något helt annat

  1. Jag är oxå dålig på att kommentera…måste ta mig i kragen snart men jag tappade sugen då AB la ner..där hade man ju byggt upp en vänkrets i 2 år och hade många läsare…shit va det sög att behöva flytta…
    Men nu är jag på G igen…
    Startade min blogg av egoistiska själ..jag har nämnligen lättare att utrycka mig i skrift..jag har funnit mitt forum…att få skriva av mig här och få respons…det är så Jä**la kul!!
    kraaaaam på dig 🙂

  2. Grevinnan Blåst

    Jag har varit lite dålig på att blogga emellanåt. Det går i vågor, och det blir stiltje ibland i ordflödet! Men det är roligt att blogga och få kommentarer. 😉

    Ha det! / Grevinnan

  3. *känner mig skitkaxig över att finnas med på Listan Till Vänster*

    Och jag läser alla dina inlägg, även om jag är pisssssdååååliiiiiig på att kommentera. Gillar verkligen det sätt du skriver på och det du skriver om. Det är inte en vanlig ”Åh, mina ungar är världens finaste, snyggaste, smartaste, coolaste ungar – och alla ni som inte tycker det kan dra åt helvete”-blogg. Det gillar jag! Dessutom så slås jag av att ni verkar ha en väldigt nära relation.

Kommentera

