Ville vill ha ett husdjur

Jag står på en stege och fixar de gamla fönstren på landet. Ville kommer fram till mig.
– Vad gör du, pappa?
– Jag lägger kitt på fönstren.
– Gud vad äcklig du är. Dessutom sa du ett svärord, så nu får du minusöl.
– Men alltså…, börjar jag, men bestämmer mig sedan för att inte avsluta meningen.
Ville står och tittar upp mot fönstren. Han rycker mig efter ett tag i foppatoffeln.
– Pappa, du kaaaaan väl köpa en hamster till mig?
– Men Ville, jag är ju allergisk mot pälsdjur.
– Har en hamster päls?
– Ja.
– Typiskt. Har fiskar päls?
– Nej.
– Pappa, du kaaaaan väl köpa en abborre till mig?
– Abborrar köper man inte, om de inte är i filéformat.
– Vad köper man för fiskar då?
– Guldfiskar kan man köpa.
– Det vill jag inte ha. Då vill jag ha en groda istället.
– Men det kan du ju fånga själv här på landet. Som du gjorde förra veckan.
– Men jag vill att du ska köpa något åt mig. Pappa, du kaaaaan väl köpa en betjänt till mig?
– Vad ska du med en betjänt till?
– Han ska köpa radiostyrda polishelikoptrar till mig. Det gör betjänter.
– Jag kan vara din betjänt en liten stund, om jag slipper köpa radiostyrda polishelikoptrar.
– Okej ra, suckar Ville.
Felix har hört hela konversationen.
– Och jag kan vara din groda, säger Felix.
– Okej ra, suckar Ville igen.
Som tur är för Felix och mig tröttnar Ville efter bara tio minuter på att ha en betjänt och en groda.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Ville vill ha ett husdjur

  1. På landet kan man väl samla en massa husdjur! Och sen kan ni köpa undulat eller orm eller sköldpadda – alla dom djuren har vi haft…och lite till… 😛

  2. Senaste besöket på landet fick vi faktiskt med oss ett litet gulligt husdjur hem till stan. Det var en liten söt fästing i Villes hår som vi efter moget övervägande… eh… ja, vi skickade den helt enkelt vidare till Nangijala med hjälp av en pincett och en spoltoalett.

Kommentera

