En rejäl frukost är viktigt för både kropp och själ

Idag kommer Felix och Villes kusiner på besök. Med andra ord viktigt att vi får i oss en rejäl frukost så vi är fulladdade med energi för en aktiv dag. Går ut i köket för att förbereda.
Upptäcker att det mjuka brödet har blivit hårt. Upptäcker därefter att det hårda brödet har blivit mjukt. Alltså, kunde inte Gud eller någon i hans stab vid skapandet av bröd ha bestämt sig för att när mjukt bröd blir gammalt så förblir det mjukt, och när hårt bröd blir gammalt så förblir det hårt. Varför krångla till det så förskräckligt? Eller är det Murphy’s Law som spökar – lagen om alltings jävlighet.
Okej, bröd är out of the question. Men gröt går alltid hem. Tar fram grötpaketet ur skafferiet bara för att upptäcka att paketet ifråga är tomt på pulver. Definitivt Murphy’s Law som gjort entré. Vem fan är det som ställer tillbaka tomma grötpulverpaket i skafferiet? Efter visst funderande kommer jag fram till att det är jag.
Men mjölk och äppelmos är ju också gott, och säkerligen nyttigt. Öppnar kylen. Mjölkens bäst före-datum passerades för tre dagar sedan och det närmaste äppelmos vi kommer i konsistens och färg är en burk med pesto. Avskriver snabbt tre dagar gammal mjölk och pesto som frukostalternativ.
Rotar runt bland skåpen i köket och hittar bara två matalternativ och lika många dryckalternativ. Matalternativen består av pumpakärnor eller chips. Dryckalternativen består av kranvatten eller avslagen hallonsoda från igår kväll. Valet blir naturligtvis oerhört enkelt. Och chips och avslagen hallonsoda är faktiskt inte så äckligt klockan åtta på morgonen som man kan tro.

Efter den inte helt hälsosamma frukosten säger jag åt Felix och Ville att de måste borsta tänderna extra noga. Felix tar sin tandborste och kommer ut i köket och borstar systematiskt igenom alla tänder och tandgluggar. Ville går in i badrummet och startar eltandborsten. Han brukar inte gilla eltandborsten, men jag blir glad att han väljer den just idag då tandläkaren sagt att den rensar bättre än den manuella.
Det surrar på ett bra tag från eltandborsten i badrummet. Vad duktig han är som borstar så länge och noga. Jag går dit för att berömma Ville över att han tagit tandborstningen på så stort allvar. Vad jag ser när jag kommer in i badrummet är inte en tandborstande femåring, utan en eltandborste som står på handfatet och surrar för sig själv och en Ville som står framför spegeln och gör grimaser som han sedan skrattar åt.
Frågan jag nu slåss med är om han var så kalkylerande att han startade eltandborsten för att lura mig att tro att han borstade tänderna, eller om hans intentioner från början faktiskt var att borsta tänderna men att han sedan kom på att det ju är så oerhört mycket roligare att göra grimaser än att stoppa in en roterande borste i munnen och därför ställde ifrån sig eltandborsten.
Jag tvivlar på att jag någonsin kommer att få svar på min fråga.

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “En rejäl frukost är viktigt för både kropp och själ

  1. Adde

    Själv föredrar jag dyngsgamla ostbågar och cola

  2. Dumlund

    De dyngsgamla är perfekta ‘dagen efter’, eftersom de inte låter så mycket när man tuggar dem.

  3. Ha ha ha!
    Jag gillar att du kommer på att det är DU som ställt tillbaka ett tomt grötpaket, för det vanliga är väl att ropa rätt ut: ”VEM har ställt tillbaka ett tomt grötpaket i skåpet?!?!”….
    Chips och hallonsoda…Tja…inte helt fel…en varm sommarmorgon…Dryck och salt är precis det vi behöver när det är varmt…
    ….och varför mjukt bröd blir hårt och hårt mjukt har jag också funderat p娅och inte hittat svaret på….
    Dessutom är jag rätt säker på att Den Unge Mannen hade som AVSIKT att borsta tänderna, men så fick han syn på sej själv i spegeln och så….för med den inställningen får man ett roligare liv!! Och det vill man väl ha!?!
    Ser fram emot att läsa om ”kusin-dagen”… 🙂

  4. Du tror gott om Ville. Bless you. Jag är mer misstänksam. Tror nog inte att han ens funderade på att borsta tänderna.

  5. tror alltid barn vill gott men ibland blir det liksom fel på vägen.
    typ som när min ”bonusson” går raka vägen i n på toa för att tvätta händerna efter maten.
    det är bara det att då måste han hålla sig i dörrkarmen på vägen ut från köket för att komma ut i hallen. följa väggen med handen så han hittar rätt riktning vänster när väggen tar slut (den är ju nästan en hel meter den väggen och sen bor vi ju i en tvåa så det krävs nästan en karta för att hitta rätt!). väl framme vid toadörren står pallen för så hunden inte går in och äter upp kattens mat och den måste ju flyttas med två ”nyätna” händer sen måste han ju öppna dörren lite till för att komma in!
    tvättar händerna med vatten, glömmer ofta tvålen och alltid handduken.
    allt detta gör han självmant utan att vi påminner honom =)

Kommentera

