På upptäcktsfärd i Paradiset

Vi tar med oss de besökande kusinerna på en 22-timmarskryssning med Birka Paradise. Ut bland kobbar och skär och semesterfirande segelbåtar (ja, egentligen är det ju inte segelbåtarna som firar semester utan deras ägare).
Det första som dyker upp i mitt huvud är ”Hur kan det finnas getingar ute till havs?”. Är de inte beroende av ladugårdar och vindsförråd som de kan bygga bon i? Jag ser inga ladugårdar eller vindsförråd på Birka Paradise.
Jag hinner inte tänka vidare på getingfrågan för mina tankar blir avbrutna av en speakerröst som förkunnar att ”Just nu har vi extrapris på Bacardi i tax free-shopen”. Ville hör det också. Han rycker mig exalterat i byxbenet.
– Wow, ropar han. Det måste jag köpa till min kompis Max.
Jag lyckas övertyga honom om att Bacardi inte nödvändigtvis är det som Max skulle önska sig i present, i alla fall inte ännu.

Jag har i ett tidigare blogginlägg skrivit att jag köper konstiga saker ibland. Ombord på Birka Paradise händer det igen.
Vi går in i klädshopen och botaniserar bland byxor och tröjor. Och så plötsligt dyker de upp framför mig. Hade ingen aning om att jag hade behov av sådana, men när jag ser dem är det kärlek vid första ögonkastet. De ligger i en korg och liksom ropar på mig.
– Pappan Hasse, kom och köp oss. Vi är jättebilliga. 59 kronor för två par.
Jag springer fram till korgen i vad jag uppfattar som slow motion. Håret fladdrar långsamt i luften. Jag är som tagen ur en Timotej-reklam från 70-talet. Böjer mig över korgen och plockar upp dem. Ett par militärmönstrade boxerkalsonger. Som jag har letat. Eller egentligen har jag inte alls letat. Visste inte ens att det fanns militärmönstrade boxerkalsonger. Men nu har jag hur som helst funnit dem. Och jag är kär. Skyndar mig att betala innan min vänstra hjärnhalva uppfattar, bearbetar och analyserar vad som sker och därmed tveklöst kommer att avbryta köpet. Yes, jag är nu stolt ägare av två par militärmönstrade boxerkalsonger. Lucky me!
Den vänstra hjärnhalvan har till slut fått koll på läget och börjar omgående ifrågasätta köpet. Varför har jag köpt militärmönstrade boxerkalsonger? Enda svaret jag kommer på är för att jag köper konstiga saker ibland. Det är kanske det som är min grej. Att köpa konstiga saker. Alla människor ska ju ha en grej att bli identifierade och hågkomna för. Köpa konstiga saker är kanske min grej.

Vi går vidare på vår upptäcktsfärd på fartyget. Ville babblar på konstant. Visste inte ens att han kunde så många ord som han nu vräker ur sig. Jag lyssnar men får ingen struktur på hans prat. Begriper inte vad han försöker berätta. Får fråga honom.
– Vad snackar du om, Ville?
– Jag snackar om en sak som jag har glömt bort.
Aha, det förklarar den något osammanhängande uppbyggnaden på meningarna.

Morgonen efter går vi efter avslutad frukost runt på fartyget och tittar oss omkring. Bakom whiskybaren lär det finnas lekrum. Vi drar oss dit. När vi går igenom whiskybaren bestämmer jag mig för att skoja lite med Ville. Så jag säger:
– Du Ville, ska vi ta oss varsin whisky till frukost?
Han tittar strängt på mig.
 – Nää pappa.
– Varför?
– Vi har ju redan ätit frukost.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “På upptäcktsfärd i Paradiset

  1. Adde

    Har alltid undrat hur de där 2 hjänhalvorna sammarbetade när det gällde klädvalen under 80 talet. Dessutom har Ville har rätt, Whisky till frukost?? Ostbågar ska det vara.

  2. Svar på kalsongfrågan:
    Din fru har väl i ett svagt ögonblick sagt att hon tänder på män i uniform och din reptilhjärna kopplade ihop militärmönstret med uniformklädsel.

  3. Dumlund

    Med ‘militärmönstrade’ antar jag att du menar ‘kamoflagemönstrade’ ( såvida de inte är dekorerade med överstar, generaler eller en och annan malaj). En liten fråga: Hur hade du tänkt att hitta dem när det är dax för användning? Ett litet tips är att du fäster ett snöre i dem så att du kan hala in dem om kamoflaget skulle visa sig vara för effektivt.

    • … eller så kan han bara kolla under sängen. I värsta fall kan han även gå på lukten, det vet man ju hur män i kamouflagekläder luktar efter ett par dagar i busken… 😉

Kommentera

