Felix önskar att han var en plattfisk

Felix meddelar lite spontant när det är dags att hoppa ned i badkaret att han önskar att han var en plattfisk.
– Varför, frågar jag för det är nämligen den enda fråga jag kan komma på att ställa. Och jag tycker den är ganska så motiverad dessutom.
– För plattfiskar kan byta plats på ögonen.
– Kan de, blir min nästa fråga. Lika motiverad den tycker jag.
– Javisst. De kan ju simma både på sidan och på magen. När de är små tror de att de är gäddor eller abborrar och simmar som de fiskarna gör. Men när de blir större kommer de på att de är plattfiskar och då börjar de simma som plattfiskar gör, det vill säga på den platta sidan. Det är så de lär sig att simma både på sidan och på magen.
”Jaha” är ungefär det mest lämpade jag kan komma på att respondera med. Så då gör jag det.
– Jaha, säger jag.
– När de simmar på magen så är ju båda ögonen uppåt, men när de simmar på sidan så är såklart ena ögat plötsligt nedåt. Då har de ju liksom bytt plats på ögonen.
Innan jag ställer nästa fråga tar jag en kort paus för att bearbeta den rätt omtumlande information han just delat med sig av.
– Men Felix… människor kan ju också simma på sidan och på magen. Då flyttas ju våra ögon också i sådana fall.
– Nix pappa. Människor kan inte simma på sidan, bara på magen eller på rygg.
– Är det så?
– Japp, det har fröken Eva sagt.
Åh fan. Har fröken Eva sagt det så ska jag nog inte ifrågasätta det. Hon lär vara en smart en. För att bevisa sitt påstående börjar Felix simma på sidan i badkaret och det går verkligen inget vidare (det går inte alls om vi ska vara ärliga eftersom han slår i huvudet i badkarskanten vid varje nytt sidsimningsförsök), så fröken Eva har nog rätt. 
Inget ont om plattfiskar, de är ju fantastiska ihop med remouladsås, men på något vis hade jag nog hoppats att Felix eventuella önskningar om att vara någon annan än sig själv inte skulle resultera i just en plattfisk. Det finns ju så mycket annat att välja på. Till exempel clownfisk som Nemo är. De är ju så söta och färgstarka. Eller en riktigt cool bläckfisk – hur många armar som helst att klia sig med på svåråtkomliga ställen på ryggen. För att inte tala om en tigerhaj. Men en plattfisk, en liten sketen rödspätta eller flundra. Nä, känner mig lite besviken på hans val av fisksort. Men vill samtidigt inte ge några negativa vibbar. Så jag säger:
– En plattfisk är ju jättebra att vara. Då behöver man ju aldrig gå till Friskis & Svettis. De är ju redan så platta och smala.
Felix tittar på mig en lång stund. Sedan ler han och säger:
– Du menar Fiskis & Svettis?

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Felix önskar att han var en plattfisk

  1. Hej! Jag läste om dig i tidningen Mama, tror jag och blev intresserad. Har bara hunnit läsa ett par inlägg och är redan helt fast! Vilken humor du skriver med! Skrattar så jag gråter åt dina fina gossars sätt att se på världen. Eller kanske på ditt sätt att tolka deras sätt att se på världen. Här kommer jag titta in varje dag!

  2. hahahaha här får man sig ett gott skratt varje gång man tittar in…önskar jag vore en plattfisk…fiskis och svettis vill jag inte missa!!

  3. ja du Pappa Hasse du har då svar på allt….inte undra på att dina små troll har sån fantasi 🙂
    Att jag inte tänkte på att fiskar har många ben och att de tränar i stim…haha!

Kommentera

