En dag på landet med drag i

Sitter i bilen på väg till landet för ett tredagarsbesök denna den sista semesterveckan. På bilradion hör vi Michael Jacksons ”Beat It”.
– Pappa, de spelar Michael Jackson på radion, säger Felix. Men han är död, så det är inte direktsändning.
 Och det har han ju rätt i.

Vi stannar till hos den lokala sportaffären. Idag ska det ske. Idag ska Felix och Ville få sina allra första kastspön. Inga mer larviga metspön. Kastspön är det som gäller från och med nu. Det får exakt likadana kastspön av juniormodell. Skulle aldrig ta risken att ge dem olika spön. Jämförelserna skulle ofrånkomligt resultera i kaos. ”Hans spö är rödare än mitt”. ”Hans tråd är längre än min”. ”Hans drag har fler prickar än mitt drag”.
Efter avslutat köp kör vi de sista tjugo minuterna till landet. Spöna sätts ihop, tafslina binds fast (behövs om man ska fånga tigerhaj vilket Villes intentioner är) och de identiska dragen hakas fast. Jag ger dem en snabb instruktion om hur man håller ett kastspö, att man ska trycka ned knappen och sedan släppa den när den är rakt ovanför huvudet. Sedan är det bara att veva på och håva in hajar och andra marina läckerbitar. Har de förstått? Jodå, det har de. Lätt som en plätt.
Ville börjar. Hans drag fastnar i en tallgren fyra meter rakt ovanför honom. Felix är tvåa. Hans drag fastnar i granen bredvid tallen. En halvtimme senare har vi blivit av med ytterligare tre drag i den omkringliggande vegetationen. Träden ser ut som illa klädda julgranar där de står pyntade med blänkande färgglada fiskedrag. Vi bestämmer oss för att ta en paus från fiskandet och bada istället.

Felix springer upp och hämtar badbyxor och handdukar. Ville vill ha sitt cyklop och sin snorkel, så han ropar till Felix.
– Felix, jag ska dyka så kan du vara bussig och ta med mitt sugrör och min ögonbindel?
Efter badet går vi in, tänder en brasa och börjar titta på tv-serieversionen av ”Vi på Saltkråkan” i den portabla dvd-spelaren. Jag berättar att den gjordes ungefär samtidigt som jag föddes.
– Oj, säger Ville. Gjordes den på 1600-talet?
– Nej, på 60-talet, korrigerar jag.
Close but no cigar… liksom.
Jag älskar Saltkråkan, och som tur är så är Felix och Ville ibland beredda att ge upp Ben 10 och Batman och istället se Saltkråkan med mig.
– Pappa, du är lite som farbror Melker, säger Felix plötsligt. Det låter som han tänkt på detta under en längre tid.
– Är jag, säger jag förvånat.
– Ja, du är ju inte heller så bra på att klättra på stegar.
Det ligger någonting i det. De är ju så förskräckligt höga, de där stegarna. Speciellt överst.
I avsnittet vi ser tar Pelle hand om en samling getingar. Han måste vara världens mest djurvänliga själ.
– Jag skulle vilja jobba med djur när jag blir stor, säger Felix apropå Pelles djurvänlighet.
– Som veterinär, frågar jag.
– Nä, det vore för synd om djuren.
– Hur ska du då jobba med djur?
– Bara ta hand om dem, typ grodor, pandor, giraffer och gräshoppor.
Ville hoppar in i djurdiskussionen.
– Alla djur får gå till veterinären, säger han. Men bara om de har någon som äger dem. Annars får de gå till sjukhus.
– Ja, så är det, bekräftar jag. För visst är det så?!
– Jag ska jobba med kaniner när jag blir stor, meddelar Ville. Och nu ska jag bygga en kanin av min macka.
Och så gör han om sin ostmacka till vad som förefaller vara en vädurskanin.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “En dag på landet med drag i

  1. Blev tipsad av Militärmamman att slå ett öga på din blogg och jag förstår varför=) Han läsa halva första inlägget sen skrattade jag så jag grät, underbart! Kommer garanterat att titta in här både nu och då.

  2. Nämen vad roligt! Tack tack. Välkommen till min, Felix och Villes lilla värld.

  3. Metspön med krokar på är läskiga…jag tror jag har metspö-skräck! Tur att dom fastnade i tallar och granar, så att ni kunde bada sen….och kanske fånga fiskar med händerna istället? 🙂

Kommentera

