På utflykt i ett köpcentrum

För att piffa upp dagen beger jag, Felix och Ville oss till vårt lokala köpcentrum. På inköpslistan står… just ingenting. Vi ska bara improvisera. Idealiskt kommer vi hem med ingenting annat än några trevliga intryck. Det är ju inte så att Felix och Ville behöver så mycket. De har dem mellan i runda slängar 30 000 gosedjur och cirka 50 000 leksaksbilar i olika storlek, färg och form.
Efter en kvart får Ville spader. Att gå runt i ett köpcentrum är tydligen inte hans definition av skoj. Jag har nu två alternativ. Alternativ 1: låt han skrika klart. Alternativ 2: köp en grej åt honom så han tystnar.
Aldrig har väl ett val varit så lätt. Jag drar in honom i BR Leksaker-butiken och säger:
– Okej Ville, välj en liten grej för max 50 spänn. Men sedan måste du lova att vara snäll resten av dagen. Lovar du det?
Ville lovar, och väljer därefter en grön slemmig tredecimetersorm för 45 kronor.
Vi går vidare. Ville har slutat skrika. En halvtimme senare, när vi i slow motion har gått igenom Clas Ohlson-butiken och lyckats hitta en riktigt bra rulle silvertejp för det facila priset av 49 kronor, ser jag hur det börjar mulna på i Villes ansikte. Det är åskväder på gång. Han ser enkelt uttryckt skitsur ut.
– Men Ville, säger jag, när du fick den gröna slemmiga ormen så lovade du ju att vara snäll resten av dagen.
Han tittar på mig med blixtar skjutande ut ur ögonen.
– SNÄLL JA, MEN INTE GLAD, ryter han ursinnigt.
I tillägg till en slemmig orm och en utmärkt rulle silvertejp så känns det som vi borde köpa något för hela familjen. Ett spel. Ett familjespel. Ett gammalt hederligt analogt fysiskt familjespel. Vi går tillbaka till BR Leksaker-butiken. Jag får ganska så omgående syn på det klassiska kortspelet Löjliga Familjen. Det känns, av någon anledning, som synnerligen passande för just oss. Jag köper det. På väg ut ur butiken berättar jag för Ville att jag spelade detta spel när jag var liten. Ville tittar förvånat på mig och säger sedan:
– Men vi köpte det ju just.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “På utflykt i ett köpcentrum

  1. Usch ja för köpcentrum….roligare kan man ju ha än att ta med sig barnen dit av alla ställen….hihihi …förstår Ville fullständigt …klart att man inte bara kan gå och titta utan att köpa något…och gladare blir man ju inte av att göra av med pengar…

    Men silvertejpen var ju ett fynd…det är bra att ha en rulle hemma…för det som inte går att laga med silver tejp…..är sönder på riktigt!!! 🙂

  2. Ja, silvertejpen var ett fynd. Gissa om Mamman blev glad när jag visade upp vår eftermiddagsshopping?! Silvertejp – exakt vad hon hoppats att vi skulle komma hem med.

  3. Skrikande barn i köpcentrum har jag upplevt x 4. Men det är bara att vänta….och låta dom skrika klart.
    Sen kan man ju ha ett sånt barn också som faktiskt inte skriker klart, som min Storing inte gjorde…han fortsatte hela vägen ut ur IKEA, hela vägen hem i bilen, hela kvällen, och morgonen därpå, när han vaknade, skrek han vidare….Det du!
    Fast nu är han 16 år och har verkligen skrikit färdigt och är hur fin som helst! Det blir folk av dom till slut som tur är….

Kommentera

