En risig historia

Har köpt ris på Coop Forum. Kollar på baksidan hur det ska tillagas. Blir konfunderad. Där står nämligen i den svenska beskrivningen att man ska ha 6 dl vatten, men direkt under står det i den danska beskrivningen att man ska ha 4,5 dl vatten.

Jag försöker alltid pränta in i Felix och Ville att om man inte frågar får man inga svar. Så med detta i bakhuvudet skickar jag följande mail till Coops kundtjänst:

Hej,
Köpte ris hos Coop Forum härom dagen. När jag tittar på förpackningen hur man ska tillaga så står det i den svenska texten att man ska ha 6 dl vatten, men i den danska texten står det att man ska ha 4,5 dl vatten. Se bifogad bild.
Vi ska ha besök från just Danmark i helgen och tänkte då äta ris, men nu vet jag inte om jag ska använda 6 dl eller 4,5 dl vatten vid tillagningen med tanke på att vi kommer att vara både svenskar och danskar runt bordet.  
Tacksam för besked.
Hasse

Coop är mycket snabba på att svara. Deras svar ger mig dock inga direkta riktlinjer att hålla mig efter. Deras svar är:

Hej
Vi här på Kundkontakt i Sverige har faktiskt inget svar på din fråga.
Varje land har gjort sina egna koktester. Möjligen kan skillnaden bero på hur man vill att konsistensen på det ”färdiga” riset skall vara.
Vi tackar för ert intresse och hoppas ni är nöjd med svaret.
Coop Kundkontakt

Kan det verkligen vara så att danskar vill ha hårdare ris än svenskar? För visst blir väl riset hårdare med mindre vatten att kokas i? Detta är ju jättemärkligt. Ris är väl ris oavsett vilken nationalitet man är?  
Det finns egentligen bara två alternativ för mig nu till helgen. Antingen kan jag koka riset i 5,25 dl vatten för att alla ska bli halvnöjda, eller så får jag koka två omgångar ris – ett danskt ris och ett svenskt ris. Men om jag kokar två omgångar ris, vad händer då om jag råkar blanda ihop dem och ge det danska riset till oss svenskar och det svenska riset till våra danska gäster? Det kan ju bli katastrof.
Vad fan ska jag göra? Det får bli potatis istället.

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “En risig historia

  1. Risligt intressant fundering faktiskt, men erbjud en flaska riesling till så känns risets hårdhetsgrad försumbar !! =D

  2. Potatis låter som den bästa lösningen i det här falllet 😉

  3. Jag tror att vattnet helt enkelt är blötare i Danmark. 😉

  4. Du har fel. Jag rätt. 🙂

Kommentera

