På besök i cykelaffären

Tar med mig Felix och Ville och åker till cykelaffären för att köpa en ny skruv till Villes sparkcykel.
Kö. Lång dessutom.  Felix och Ville blir rastlösa, så de börjar leka kurragömma bland cyklarna. Den ene ställer sig och räknar i ett hörn, och den andre springer och gömmer sig bakom en cykelram. Inte superenkelt att gömma sig bakom smala cykelramar… om man säger så. Eller pakethållare för den delen… om man säger så.  De är inte direkt tysta i sin lek heller… om man säger så. Eller stillsamma… om man säger så.
Eftersom cyklarna står uppradade bredvid varandra är de närmast att betrakta som en gigantisk cykelversion av dominobrickor uppställda på höjden som man brukar se på tv när något nytt rekord i omkullvälta dominobrickor ska sättas. Felix och Ville springer runt som vore de sökande till rollen som duracellkanin i nästa reklamfilm för batterierna ifråga , och det är ett mirakel att de inte puttar omkull en cykel… om man säger så. Eller två… om man säger så.
Till slut är det vår tur. Jodå, affären har den sparkcykelskruv vi söker. Så den köper vi. När vi betalar så kommer Felix på att han ju faktiskt är i en cykelaffär och att han definitivt skulle behöva ytterligare en växel på sin cykel. Han har i dagsläget tre växlar, men en fjärde växel skulle verkligen inte sitta fel. Så han frågar butiksbiträdet:
– Vad kostar en växel?
– Eh…, svarar butiksbiträdet.
– Vad kostar en växel? Jag behöver köpa en extra växel. Vad kostar en sån?
Butiksbiträdet byter ut vokal och replikerar:
– Öh…
– Jag har tre växlar på min cykel, förklarar Felix, men jag skulle behöva en fjärde för det är lite jobbigt i sista backen hem från ICA.
Butiksbiträdet väljer nu helt oväntat att återigen byta vokal på sin respons.
– Åh…, säger butiksbiträdet denna gång.
Jag blandar mig nu i konversationen.
– Man kan väl inte köpa en lös växel bara och sätta på en cykel, frågar jag.
Butiksbiträdet återgår till sin första vokal.
– Eh…?
Sedan lämnar det vokalstånkande butiksbiträdet oss och går in bakom ett skynke. Några minuter senare kommer ett annat butiksbiträde ut.
– Kan jag hjälpa till?, frågar det nya butiksbiträdet.
– Jag behöver en fjärde växel till min cykel. Har ni det, frågar Felix.
– Verkligen inte, svarar det nya butiksbiträdet som om det vore det mest självklara i världen, vilket det förmodligen är för butiksbiträdet. Men inte för en åttaårig Felix.
– Nähä, svarar Felix besviket. Då får jag väl ta en ringklocka istället. Jag behöver en sån också.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “På besök i cykelaffären

  1. *leeeeeeeeer i hela kroppen*

Kommentera

