Det är något som inte riktigt stämmer med Ville idag

Det är något som inte riktigt stämmer med Ville idag.
Jag iakttar honom noga där han går bredvid mig och kan bara konstatera att det är något som inte riktigt stämmer. Jag kan inte sätta fingret på vad det är som inte stämmer, men något är det. Jag känner inte riktigt igen honom. Jag har ju sett honom varenda dag i över fem år, så att det är något som inte stämmer är jag helt säker på. Men… vänta nu… det är… det är… det är något med hans gångstil.
Jag stannar till och intensivstuderar honom. Yes. Absolut. Tveklöst. Där har vi det. Plötsligt vet jag vad det är som inte stämmer.
Han går!
Det är det som inte stämmer. Han går. Normalt. Som en människa. Han hoppar inte, studsar inte, kryper inte, springer inte, rullar inte, krälar inte, går inte baklänges eller på ett ben eller tar sig fram på alla fyra. Han går som en vanlig människa. Ena benet framför det andra, och sedan fram med det bakre benet osv. Det har jag aldrig sett förut. Aldrig. Det är det som inte stämmer.
Det känns mycket ovant att se honom ta sig fram på detta välkoordinerade vis. Det finns ju inte ens den minsta lilla risk att saker omkring honom ska fara i marken och gå sönder. Han beter sig synnerligen vuxet. Hur gick det till? Vad hände?
Blir orolig över att han har en skada någonstans, för så här ska han ju inte gå. Att gå som en normal människa är inte normalt för honom. Att gå som en normal människa kanske är hans sätt att halta. Tänk om det är så. Tänk om han stukat foten eller skadat sitt knä eller gjort illa sig på annat vis och därför går helt normalt. Det här var inte bra. Borde jag ringa någon sorts jourtjänst eller ambulans eller terapeut eller legitimerad doktor eller nåt?
Ville tittar upp på mig.
– Hej pappa, säger han medan han fortsätter att spatsera som en mycket väluppfostrad herre på söndagspromenad.
– Hej Ville, säger jag lite långsamt. Du… du… du går väldigt fint. Som en vuxen.
– Gör jag?
– Ja. Har du ont nånstans?
– Nej.
Han tar tag i min arm, gör om den till lian och svingar sig plötsligt fram som vore han Kung Louie i Djungelboken. Vid landning börjar han hoppa på det vis som han sett att apor gör i naturdokumentärer med Arne Weise som berättarröst. Därefter gör han vad som förefaller vara en egen tolkning av Monthy Pythons knasgång, och så rundar han husknuten på ett enda ben som tecknade seriefigurer och Charlie Chaplin brukar göra när de har bråttom.
Pust. Han är inte skadad. Nu är han tillbaka till sitt vanliga jag. Till sin vanliga totalt onormala gångstil. Det var skönt. Blev orolig för en kort stund. Nu känner jag åter igen honom. Härligt!

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Det är något som inte riktigt stämmer med Ville idag

  1. pegbundy

    Vilken underbar beskrivning av din son och hans rörelsemönster 🙂
    Jag såg honom ramför mig… och dessutom började jag tänka på mina egna pojkars sätt. Härligt. 😀

    • En dag ska han nog också börja gå som vanliga människor. Men tänk om det här faktiskt är hans riktiga slutliga gångstil. Han kommer i sådana fall få ursvårt att få jobb på bank då.

  2. Ewa

    Hej !!

    VIlket härligt inlägg ,,, älskar det !!
    Och du ,, bilderna uppe i din header ,, din son är galet söt !!

    kraam Ewa

  3. Skrattar innerligt, håller med Peg här ovanför, såg hur killen gick, alldeles normalt för att sen återkomma till sin stil, häftigt.

  4. Hittade hit för en vecka sen och kan inte slita mig! för precis som du skriver är det ju, livet med barn! Du får mig att skratta och gör dagen roligare! Underbara barn du verkar ha med så mycket visdomsord 😉 Min största blir 3 nu om 14 dar snart får vi säkert mycket roligt vetande från honom också! Barns logik är underbar!

  5. Jag älskar dej. 🙂
    Underbart!

Kommentera

