Felix är ett matematiskt geni… typ.

Jag försöker lära Ville lite enklare former av aritmetik, nämligen additioner i stil med 5 + 5, 3 + 3 och 2 + 2. Han svarar korrekt på alla frågor, ibland direkt och ibland med hjälp av lite räkning av fingrar. Jag är mycket imponerad över hans numeriska begåvning, han går ju trots allt fortfarande på dagis.
– Du är smart du, säger jag till honom.
Felix hör detta och kommer fram till oss.
– Jag är också smart, säger han.
– Absolut, säger jag.
För att bevisa sin tes säger han sedan:
– 7 gånger 7 är 28.
Han ser påtagligt nöjd ut.
– Nää…, säger jag släpigt. Det är det inte.
Han står stilla och tänker.
– Nä, vad dum jag är, säger han till slut. Jag blandade ju ihop med 7 plus 7. Så knasigt. 7 gånger 7 är ju 36.
Han skuttar lyckligt iväg. Jag tittar efter honom och tänker ”Han är ju söt i alla fall”. Och alla människor kan ju inte göra karriär inom bank- och finansvärlden. Jag skickar samtidigt en tacksamhetens tanke till nobelpristagaren Jack Kilby – det var han som uppfann miniräknaren.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Felix är ett matematiskt geni… typ.

  1. Felix är precis lika bra som jag på gångertabellen…får tänka till ordentligt vad 7 gånger 7 är….48 nej 49 tror jag 😉
    Alla kan inte vara bra på allt men alla kan vara bra på något
    kraaam

  2. Grejen är att Felix faktiskt är extremt bra på matte, men han hade nog bara en dålig dag. Det lät bara så kul när han så självsäkert gav helt fel svar på sina egna matematiska frågor. Han kan faktiskt mycket väl göra karriär inom bank- eller finansvärlden en vacker dag.

  3. Fast jag hoppas att han använder sin fantasi i stället…

    ”Nyskap” och fantasi, ”se det är framtiden, det se!”

    Vem var det förresten som sade det uttrycket? Var det Thor Modéen??

    Hemikram

  4. Bra citat. Det ska jag komma ihåg.

  5. Jag tycker verkligen det räcker med att vara söt och kunna SÄGA flera siffror i rad, liksom… 😉

Kommentera

