Felix får en medicinsk snilleblixt

Felix är förkyld. Ville är förkyld. Jag är förkyld. Det är kort sagt ett jävla nysande, hostande och fräsande från morgon till kväll. Det är väldigt synd om oss. Tycker vi.

Vi har provat med allt för att bli friska.
Varmt te utan konjak.
Varmt te med konjak (bara jag).
Varm konjak utan te (bara jag).
Halstabletter.
Glass.
Gelehallon (Ville påstår att gelehallon ska vara mycket bra mot förkylning, oklart var han fått det ifrån).
Stå på huvudet.
Gå baklänges.
Äta med gaffeln och kniven i fel hand.
Dricka vatten från fel sida av glaset (hjälper inte mot förkylningen, däremot blir Felix av med sin hicka).
Flaxa runt som fjärilar (för fjärilar blir ju aldrig förkylda som Felix så riktigt påpekar). 

Men ingenting hjälper. Vi sitter och tycker fortsatt synd om oss. Då får Felix plötsligt en snilleblixt.
– Jag vet hur man blir av med förkylningar, utropar han på bästa Balthazar-manér.
Va? Är det sant? Det vore ju rena drömmen om han löst gåtan med förkylningar. Det är inte otroligt att vi snackar nobelpris i medicin om det skulle fungera. Felix, min åttaårige son, meddelar alltså att han just har kommit på hur man botar förkylningar. Jag känner mig stolt. Nästan rörd. Börjar mentalt slipa på ett tal jag nog bör hålla vid nästa sammankomst hos Vetenskapsakademien när Felix väljs in som hedersmedlem.
– Hur blir man av med förkylningar då, säger Ville och drar upp lite snor i hjärnan.
– Ja berätta Felix, säger jag exalterat och nyser samtidigt så det stänker som vore jag flumeriden på Liseberg.
Felix går iväg och kommer strax tillbaka med sin nya täljkniv som vi köpte på medeltidsmarknaden i Visby för en vecka sedan.
– Man täljer helt enkelt bort snoret i näsan, säger han och viftar med kniven.
Jag tackar honom för hans kreativa lösning på problemet men avråder honom ganska så omgående att försöka, samtidigt som Ville rusar iväg till sitt rum skrikandes ”Hjälp”.
En kvart senare sitter vi alla tre återigen på en rad i soffan och nyser och tycker synd om oss. Täljkniven har jag gömt bland Felix smutskläder på golvet i hans rum. Där är den säker. Smutskläderna vet jag att han aldrig kommer att röra även om jag skulle be honom.
Aaa… aaa… aaattjooo….

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Felix får en medicinsk snilleblixt

  1. Så det blir inget Nobelpris då?
    /Skvitt

  2. *Stackars*

    Krya på ER =0)

    Hemikram ♥

Kommentera

