Byte av stjärntecken

Felix har lärt sig om stjärntecken i skolan idag. Så på kvällen tar vi reda på vilka stjärntecken Felix och Ville är. Det visar sig att Felix är en fisk och Ville en vädur. Själv är jag en skytte. Ville är mycket missnöjd med sitt stjärntecken.
– Jag vill inte vara ett väderdjur, säger han och lägger surt armarna i kors.
– Vädur, korrigerar jag.
– Jag sa ju det, fortsätter han. Jag vill inte vara ett väderdjur. Jag vill vara en fisk som Felix.
– Men det beror på när man är född, förklarar jag med min mest pedagogiska röst.
– Men jag är ju född, då kan jag väl få vara en fisk.
– Det beror på när man är född, inte bara att man är född. Du är född i april, då blir du en vädur. Felix är född i februari, då blir han en fisk.
– Fy vad orättvist, säger Ville och går och ställer sig i ett hörn i rummet i protest. Jag vill vara en fisk. En tigerhaj. Om man får välja fisksort alltså.
Felix tittar länge på sin missnöjde vädur till lillebror. Han drar en djup suck.
– Vi kan byta, erbjuder sig Felix generöst. Du kan få vara fisk.
Villes ansikte ändrar blixtsnabbt karaktär. Han ler som vore han Zlatan på en presskonferens. Han går fram till Felix och ger honom en kram.
 – Tack Felix. Då får du vara ett väderdjur.
Han släpper kramgreppet om Felix och går fram till mig. Han ger även mig en kram. Hans armar når precis upp till min mage. Han avslutar kramen och tittar upp på mig. Och så säger han:
– Gud vad tjock du är, pappa.
Innan jag hinner respondera och ifrågasätta hans åsikt om min vikt studsar han lyckligt iväg sjungandes ”Jag är en tigerhaj, jag är en tigerhaj, jag är en liten mullig gullig mumsig tigerhaj” på samma melodi som ”Jag är en gummibjörn”. Och kvar står jag – en tydligen tjock skytte – och hans storebror väderdjuret och tittar efter den skuttande fisken Ville.

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “Byte av stjärntecken

  1. Det är syskonkärlek det!
    ”Ler so Zlatan på en presskonferens”… Hahaha!!!

  2. Hahaha ”Jag är en tigerhaj, jag är en tigerhaj, jag är en liten mullig gullig mumsig tigerhaj” klockrent!!!!

    • Det kanske kan bli en hit. Felix, Ville och jag har ju rockbandet The Candy Pigs ihop. Just nu repar vi för fullt. Vi kanske ska lägga till tigerhajversionen av ”Jag är en gummibjörn” till repertoaren. Tål att tänkas på.

  3. Berätta för din känslige fiskwannabee att en vädur är tuff och urstark och klarar att säga till en betydligt större kille att han är tjock, så ska du se att Ville byter tillbaka till väderdjuret direkt =0)

    Jag har levt med flera vädurar i mitt liv både män och kvinnor och det finns inga starkare och envisare människor…
    Min yngste son tre år gammal är den ende som ger mig en kamp och huvudbry… Gissa vilket stjärntecken?

    Just det.
    Hemikram

    • Du har helt rätt. Killarnas farmor är en vädur och hon är verkligen både stark och envis. Men skulle jag få välja mellan att vara ett väderdjur eller en tigerhaj så skulle ju valet vara enkelt. Så jag kan förstå honom.

  4. JAG är en vädur! Vädurar äger, men kan vara jobbiga att försöka uppfostra…
    Jag minns när jag gick igenom mina söners stjärntecken…Gissa om Äldsta Storebror ville vara Jungfru?!? Ha ha ha. Näe, han bytte till Lejon direkt, och sa att han var Lejon bra länge….för ”vem bryr sej”?
    Annars lever jag med fisk, stenbock och kräfta. Den jag stångats med mest är stenbocken givetvis…Fisken är hal som en ål (!) och kräftan kliver runt på snedden och älskar allt och alla!

Kommentera

