Bom Bom Pang

Skola och dagis har börjat på allvar denna vecka. Och med det följer nya morgonvanor jämfört med sommarlovet. Upp tidigare bland annat. Det är inte så lätt för en femåring och en åttaåring som har levt vuxenliv hela sommaren med sena kvällar och sena morgnar. Men hur trött man än är visar det sig att det alltid finns ork för lite morgonlek.
Här är en summering av dagens morgon, minut för minut:

6.30
Klockan väcker mig. Jag slår till den. Den tystnar. Klockan väcker mig strax därefter igen. Jag går upp. Sur. Trött.

6.40
Jag väcker Felix och Ville. De slår till mig. Jag tystnar. Jag väcker dem strax därefter igen. De går upp. Sura. Trötta.

6.45 
Ville kissar i vanlig ordning ett par centimeter utanför toalettsitsen med blött golv som oturligt resultat.

6.48
Felix kliver i vanlig ordning i Villes kiss på toalettgolvet med blöta fötter som oturligt resultat.

6.52
Jag häller ned grötpulver i mikrougnsvärmt vatten.

6.55              
Felix och Ville börjar äta gröten.

6.57 
Mitt i grötätandet kommer Ville på att ordkombinationen ”Bom Bom Pang” är jättekul att säga. Så det börjar han göra. Fast han har gröt i munnen.

6.58 
Jag blöter en disktrasa och börjar torka upp de grötbitar som flyger ut ur Villes mun när han säger ”Bom Bom Pang”.

7.01              
Felix har ätit klart och börjar omgående träna på moonwalk.

7.03              
Ville har ätit klart. Han är nu inne på sin sjätte minut av ”Bom Bom Pang”.

7.07              
Nu har Villes ”Bom Bom Pang” smittat av sig på Felix som också börjar säga det.

7.10              
Felix och Ville står i badrummet och borstar tänderna samtidigt som de med jämn frekvens utstöter ”Bom Bom Pang”. Det hamnar mer tandkräm på spegeln än på deras tänder.

7.13              
Felix och Ville har borstat klart och går ut ur badrummet. De lämnar sina eltandborstar påslagna. Nu flyger det inte bara Bamse-tandkräm på spegeln, utan även på väggar och duschglas.

7.15  
Ville snittar på trettio stycken ”Bom Bom Pang” per minut och är nu inne på sitt femhundrade ”Bom Bom Pang” sedan starten 6.57. Han verkar inte ha några intentioner att sluta upprepa de tre orden.

7.18              
Nu börjar ”Bom Bom Pang” även få fäste hos mig. Jag säger inte de tre orden, men jag tänker dem. ”Bom Bom Pang”. Om och om igen. I huvudet.

7.20              
Jag börjar få huvudvärk av mina egna tankar. Det har aldrig hänt förut. Jag skyller på ”Bom Bom Pang” som jag upprepar som ett mantra i hjärnan.

7.22
Ville tar på sig kalsongerna bak och fram. Jag påpekar detta. Han lyssnar inte. Han säger bara ”Bom Bom Pang”. Jag pekar på den lilla vita lappen som tittar fram över kalsonglinningen på framsidan och säger att den ska vara på baksidan. Han tittar på mig och säger ”Bom Bom Pang” med ilsken underton och går därifrån.

7.24
Felix kan inte bestämma sig för t-shirt. Dinosauriemotiv eller tigermotiv. Inget lätt val.

7.26
Ville informerar att han ska bli ninja när han blir stor.

7.27
Ville har plockat fram trägeväret vi köpte på Astrid Lindgren-landet förra sommaren. Han går runt och skjuter fruktflugor samtidigt som han säger ”Bom Bom Pang”.

7.30
Jag meddelar att det är dags att börja göra sig i ordning för avfärd till skola och dagis.

7.33
Ville upplyser mig om att han tycker att Skrållan i Saltkråkan är gulligare än vad jag är.

7.34
Felix håller med Ville om Skrållans gullighet jämfört med min.

7.35
Jag upprepar att det är dags att börja göra sig i ordning för avfärd till skola och dagis.

7.37
Felix har lurat av Ville trägeväret. Nu är det Felix som går runt och skjuter vilt omkring sig.

7.39
”Bom Bom Pang” flyger fortfarande runt i min hjärna. Kan inte få bort det ur tankarna. Nu börjar det bli trångt om utrymme därinne i skallen på grund av alla tänkta ”Bom Bom Pang”. Jag öppnar munnen, och ut flyger ett ”Bom Bom Pang” som vore det en spya. Både Felix och Ville stannar till i sina aktiviteter och tittar på mig. De säger ”Bom Bom Pang” i uppmanande ton till mig i kör.

7.40
”Nu måste vi sticka”, säger jag. ”Bom Bom Pang” följer omedvetet därpå.

7.42
Ville vill att Felix ska lära honom moonwalk. Just nu.

7.43
Felix börjar lära Ville moonwalk. Just nu.

7.45
Jag lyfter försiktigt ut båda två gossarna genom ytterdörren. De moonwalkar i luften under själva lyftet och säger ”Bom Bom Pang”.

7.46
Jag lurar in dem i bilen med löfte om Robert Brobergs ”Öken” i cd-spelaren. Den låten är full av svordomar. Det tycker de är kul. Till och med askul.

7.48
Vi åker iväg.

7.49
Ville fortsätter obekymrat att strö ”Bom Bom Pang” omkring sig.

7.53
Jag lämnar av Ville på dagis. ”Bom Bom Pang på dig Ville” säger jag och rufsar honom i håret.

7.59
Jag lämnar av Felix på skolan. ”Bom Bom Pang på dig Felix” säger jag och rufsar honom i håret.

8.04
Svänger ut på stora vägen och åker iväg till jobbet. ”Bom Bom Pang på mig Hasse” säger jag och rufsar mig i håret.

9 kommentarer

Filed under Uncategorized

9 responses to “Bom Bom Pang

  1. *bom bom pang*

    I övrigt tystnad. Jag hoppas att de försvunnit från ditt huvud, nu när de planterat sig i mitt.

    TACK =0(

    Hemikramar =0)

  2. Adde

    Fasiken jag som har möten hela eftermiddagen, nu kan jag inte tänka på nåt annat än ”bom bom pang” det här kommer inte att gå bra

    • Så fort du får en fråga på mötet är det bara att svara med Bom Bom Pang. Exempel:
      ”Nå herr Adde. Skrev de på avtalet?”
      ”Javisst. Det vara bara bom bom pang så var det påskrivet. Inga problem.”
      ”Bra. Och hur ser det ut med våra marknadsandelar?”
      ”Det går bra. Efter vår senaste kampanj var det bara bom bom pang så hade vi ökat 3 procent.”

  3. Bom Bom Pang är ungefär vad det har låtit hemma hos mig hela dagen också. Fast i mitt fall är det en 1-åring som leker bom-bom-pang på alla kastruller, lock och stekpannor som kan uppbringas. Funderat på att avbryta honom men bom-bom-pang är snällare mot huvudet än ett ilsket illvrål så han får hållas en stund till.

  4. Eeeeeh….har du en ängels tålamod…eller? Dej vill jag ha som pappa. Eller ”Bom bom pang!”….

Kommentera

